افسردگی را جدی بگیرید / علائم افسردگی مزمن | بیماری

: افسردگی رو جدی بگیرین / علائم افسردگی طولانی

: افسردگی مریضی ای متداوله که مدت زمان دچار شدن به اون در شرایط جور واجور، بین افراد فرق داره. اگه شما کمی دپرس باشین، با نشونه هایی مثل ناراحتی، بدرفتاری، خشم و خستگی واسه هفته ها درگیر هستین. این دست از افسردگیا روی کیفیت زندگی شما تاثیر بسیاری گذاشته و روند طبیعی اونو دچار مشکل می کنن.

در بعضی از موارد افسردگی بسیار شدیدتره و با نشونه هایی مثل فکر کردن زیادتر از اندازه به مرگ و یا خودکشی همراه س. در واقع این دست از افسردگی می تونه زندگی شما رو به کامل فلج کنه و شما خودتون رو از بقیه دور نگه میدارید و معمولا به سختی از تختخواب و یا خونه خارج میشین.

علائم افسردگی طولانی

  • – مصرف زیادتر از اندازه مواد مخدر و الکل
  • بی خوابی و یا خواب زیادتر از اندازه
  • – بدرفتاری
  • – از دست دادن علاقه به فعالیتایی که قبلا به اونا علاقه مند بودین
  • – نا امیدی
  • – فکر کردن همیشگی درباره اینکه اتفاق بدی در راه س
  • – فکر کردن درباره مرگ و یا خودکشی و یا تلاش واسه انجام اون
  • – توهم و هذیون گویی

شاید با خودتون فکر کنین که افسردگی شما غیر قابل درمانه، اما بهتره با یه روانشناس متخصص صحبت کنین و از اون راه حل بخواین. حتی واسه موارد زیادی شدید افسردگی هم راه حل هست.

عوامل خطر واسه خودکشی

همه آدمایی که در برابر عوامل خطر قرار می گیرن خودکشی نمی کنن. علاوه بر افسردگی شدید و دیگه بیماریای روانی، عوامل خطر واسه دست زدن به خودکشی می تونه موارد زیر باشه:

  • – سو سابقه مصرف مواد
  • – سابقه دست زدن به خودکشی
  • – سابقه خودکشی در خونواده
  • – سابقه خونواده در بیماریای روانی و یا سو مصرف مواد
  • – وجود اسلحه در خونه
  • – زندونی بودن
  • – قرار گرفتن در برابر رفتار مایل به خودکشی در دیگه افراد

فکر کردن به خودکشی: وضعیت اورژانسی

واسه آدمایی که به افسردگی طولانی گرفتار هستن، خودکشی یه تهدید اصلی حساب می شه. طبق آمار اعلام شده هرساله بیشتر از ۳۰ هزار نفر در آمریکا دست به خودکشی میزنن و به احتمال زیاد عدد واقعی خودکشی از این عدد بیشتره. بین آدمایی که افسردگی طولانی اونا درمان نشده، ۱۵ درصد اونا دست به خودکشی می زنن.

اما نشونه های فکر کردن به خودکشی و یا تصمیم به اون چیه؟

  • – صحبت کردن درباره مردن و یا کشتن خودتون
  • – جستجو درباره راه های کشتن خود. مثلا جستجو در اینترنت واسه پیدا کردن سم یا داروهای خطرناک
  • – صحبت کردن درباره ناامیدی و یا نبود یافت دلیل کافی واسه زندگی کردن
  • – حرف زدن در مورد یه درد و ناراحتی لاعلاج که فرد دپرس فکر می کنه گرفتارش شده
  • – خیالات و صحبتایی با درون مایه سربار بودن واسه بقیه
  • – افزایش به کار گیری مواد مخدر و یا الکل
  • – داشتن رفتار مضطرب و پریشون
  • – خوابیدن بیشتر و یا کمتر از اندازه عادی
  • – احساس منزوی بودن
  • – نشون دادن خشم و یا صحبت کردن درباره انتقام
  • – نوسانات خلقی شدید

کمک بگیرین

یادتون باشه که مبادرت به خودکشی تصمیمیه که تنها تو یه لحظه گرفته می شه. اگه فکر می کنین درگیر این مریضی و حس هستین، اسلحه، داروها و هر چیز دیگری رو که فکر می کنین با اون به خودتون آسیب میزنین رو از دسترس دور کنین. با دور نگه داشتن وسیله خودکشی، شما وقت رو واسه خودتون می خرید و شاید بتونین در این زمان از فکر خودکشی بیرون بیایید و شاید هم بر ناراحتی خود پیروز شدین.

از مصرف الکل و مواد مخدر دوری کنین و یا به دنبال راه درمانی واسه خلاص شدن از اعتیاد به اونا باشین. مصرف اونا می تونه افسردگی شما رو شدیدتر کنن و فکر خودکشی رو در شما تقویت کنن. تحقیقات نشون میده که بین ۳۳ تا ۶۹ درصد آدمایی که به خودکشی دست زده ان، قبل از خودکشی الکل مصرف کردن.

اگه خودتون، دوستان یا یکی از اعضای خونواده علائم فوق رو دیدین، بهتره مراجعه سریع به دکتر، روانپزشک و یا روانشناس رو در اولویتای کاری تون بذارین.

منبع :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *