افسردگی بعد از زایمان طبیعی است؟ | بیماری

بعد از بچه دار شدن، مراقبت و پایش سلامت روان و هوشیاری شما در برابر نیازای احتمالی، موضوع بسیار مهمیه. بعد از زایمون، احتمال وقوع مشکلات روانی زیادی هست.

عوامل سهیم در این وقایع عبارتند از: تغییرات هورمونی، تجربه ناموفق از زایمون، احساس ناتوانی از بچه دار شدن واسه همیشه، سطح رضایت شما از زندگی زناشویی، زایمون بچه ای با کمبودهای فراوون، نبود پشتیبانی اجتماعی، بی رمقی یا سابقه خانوادگی افسردگی پس از زایمون.

گذر از دوران بارداری به مادر شدن کار ساده ای نیس و ایجاد افسردگی چه ناچیز و چه شدید، به اون معنا نیس که شما به عنوان یه شخص، جا خالی کرده یا تسلیم شدین. مطمئنا با پیدا کردن راه هایی جدید واسه ایجاد تعادل میان زندگی روزمره و مسوولیتای اون کم کم از این گرفتاری خارج میشین.

پژمردگی روانی

شما که تا حالا مسوولیتای آسون و راحتی داشتین، با مشاهده مسوولیتای جدیدی که به دلیل مادر شدن پیش روی شما قرار می گیرن، ممکنه احساس بی عرضگی و ناتوانی کنین، اما با کمی صبر، این دوره رو به امید خدا پشت سر می ذارین و به خودتون افتخار می کنین که می تونین از پس اینجور مشکل بزرگی برآیید.

در ۸۰ درصد زنائی که واسه اولین بار بچه دار می شن یه جور افسردگی ناچیز موسوم به پژمردگی مشاهده می شه. این افسردگی ناچیز معمولا چند روز تا چند هفته بعد از زایمون اتفاق می افته. عموما خود به خود بهبود پیدا میکنه و در عرض چند هفته به طور کامل و بدون درمان برطرف می شه. در طول این مدت، ممکنه شما دچار احساساتی مثل غم و اندوه، خشم، اضطراب، زودرنجی و ناتوانی شید. این مادران بی تجربه بدون هیچ دلیل روشنی یه مرتبه زیر گریه میزنن و خیلی راحت هم آروم نمی شن. بعضی از مادران متعجب هستن که به چه دلیل بعضی وقتا دچار افکار منفی نسبت به بچه خود می شن و این موضوع رو این جور تفسیر می کنن که حتما مادر بدی هستن. شاید باخبر شدن از این نکته که پژمردگی پس از زایمون موضوعی به طور کامل طبیعیه، به شما کمی دلگرمی و تسلی خاطر بده. علاوه بر پذیرش پژمردگی روانی به عنوان بخشی طبیعی از زایمون، مراقبت و مراقبت از خودتون هم خیلی مهمه.

به اندازه کافی استراحت کنین

استراحت کافی تاثیر قابل توجه ای در سلامت جسم و روان شما داره. در طول روز تلاش کنین هر موقع بچه می خوابد، شمام بخوابین تا دوره های استراحت شما با هم تنظیم و هم زمان شه. هروقت مسایلی که بیشتر از این شما رو آزار نمی دادن، یهو به موضوعاتی غیرقابل تحمل و خسته کننده واسه شما تبدیل شدن، بدونین که به استراحت بیشتری نیاز دارین. قبول کردن کمک از طرف بقیه بعضی وقتا کار سختیه، اما شاید این تنها چیزی باشه که شما واسه حفظ احساس مثبت و واقعی به اون احتیاج داشته باشین.

غذای مقوی بخورین

تغذیه خوب چیزی که رو بدن شما در دوران بهبود پس از زایمون احتیاج داره، جفت و جور می کنه. چند وعده کوتاه در روز ممکنه واسه شما قابل تحمل تر از سه وعده سنگین باشه.

مصرف سبزی و میوه به عنوان میان وعده های کوتاه و سالم، به کنترل وزن هم کمک می کنه.

ورزش رو یادتون نره

ورزش سبک می تونه به درد بخور باشه. در صورت امکان هر روز به مدت نیم ساعت پیاده روی سریع داشته باشین.

اگه هنگام پیاده روی بچه رو هم داخل کالسکه با خود ببرین، شاید احساس لذت بیشتری کنین.

نرمش و کشش عضلات هنگام بازی و صحبت کردن با بچه می تونه قدرت کشش عضلات شما رو زیاد کنه، وقتی بچه خوشحال و شنگوله، شمام آرامش روانی بیشتری داره.

رفت و اومد داشتن

جزء دیگری از روند طبیعی بهبود پیدا کردن پس از وضع حمل اون هستش که تجربیات شخصی خود رو در مورد زایمون با بقیه مورد بررسی قرار بدین. داشتن دوستان و آشنایانی که دوستانه به حرف هاتون گوش کرده و احساسات شما رو بفهمن، کمک بسیار زیادی به کاهش نشونه های افسردگی می کنه.

افسردگی پس از زایمون

نوع شدیدتری از پژمردگی یا غم زدگی که اصطلاحا افسردگی پس از زایمون نامیده می شه، تقریبا در ۵ تا ۲۰ درصد تازه مادران مشاهده می شه. نشونه های اون شدیدتر و دراز مدت تر از پژمردگیه و در هر موقعی از اولین سال پس از زایمون ممکنه روی دهد. نشونه های دیگه اون عبارتند از: خستگی همیشگی، لذت نبردن از زندگی، احساس بی عاطفگی، دوری گزیدن از خونواده و دوستان، نبود نگرانی از وضع سلامت خود و بچه، نداشتن میل جنسی، احساس شدید شکست و به درد نخوری و نوسانات شدید خلقی.

ممکنه آرزوها و انتظارات زیادی داشته و در درک مسایل با مشکلاتی روبه رو باشین، یا احساس کنین سرتون کلاه رفته. به محض اینکه دوستان و آشنایان متوجه اینجور نشونه هایی در شما شن، این موضوع رو با دکتر خود در میان بذارین. مراجعه زودتر از موعد معمولی به دکتر ممکنه باعث بهتر شدن سریع تر افسردگی پس از زایمون شه. درمان بسته به نیازای هر فرد فرق داره، اما شاید شامل رفتاردرمانی و درمان با داروهای ضد افسردگی هستش.

فشار عصبی پس از ضربه روانی

این مشکل روانی می تونه به دنبال تولد بچه ایجاد شه. این حالت ممکنه پاسخی باشه به یه وضع حمل دلخراش و تکون دهنده واقعی یا خیالی، یا اتفاقا از یه واقعه دلخراش فراموش نشدنی در گذشته سر گرفته باشه. نشونه های این مشکل مثل افسردگی پس از زایمونه، ولی با یه حادثه دلخراش در گذشته ربط داره.

در صورت تشخیص زودتر از موعد معمولی، مشاوره روانی با متخصص، بعضی وقتا در کنار دارو درمانی و آموزشای کاهش فشار عصبی به بهتر شدن این مریضی منجر می شه.

جنون پس از زایمون

مشکل دیگری که تازه مادران بعضی وقتا به اون دچار می شن، جنون پس از زایمونه که حالا خوبیش اینه پدیده نادریه. نشونه های اون ممکنه چند روز تا چند هفته بعد از وضع حمل شروع شن افسردگی شدید به همراه اضطراب زیاد، افکار پریشون، ترس از آسیب زدن به خود یا بچه، توهم، عقاید یا گفته های غیرمنطقی، بدبینی نسبت به دور و بریا یا هیستری (رفتار و حرکات عصبی).

هدف از درمان این مشکل، در امان نگه داشتن مادر و کودک و کمک به حفظ حس کفایت و به درد بخور بودن مادر در طول دوره بهبود هستش. این مریضی نیاز به کمک و مراقبتای پزشکی داره.

دکتر مجتبی جوانبختی

هفته نامه سلامت

*

منبع : tebyan.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *