جستجو در سایت :   

فصل اول
( کلیات پژوهش)

مقدمه
در سال‌های اخیر صنعت حمل‌ونقل هوایی تأثیر بسیار ویژه‌ای در اقتصاد جهانی اعمال می کند. سالانه تقریباً ۵/۲ میلیارد مسافر و ۵۰ میلیون تن بار توسط این صنعت جابه جا می گردد. در ایالات‌متحده هر ۱۰۰ شغل مرتبط با هوانوردی ، تقریباً ۳۳۰ شغل در صنایع دیگر ایجاد می کند. سهم صنعت هوانوردی تجاری در فعالیت‌های اقتصادی سالیانه حدود ۱۱ میلیون شغل و ۲/۱ تریلیون دلار می باشد. امروزه بایستی هوانوردی را به مثابه شبکه جهانی حقیقی دانست زیرا که اگر هوانوردی خود به تنهایی یک کشور می‌بود ۲۱ امین اقتصاد بزرگ دنیا و هشتمین زنجیره‌ی بزرگ تأمین را می‌داشت. این آمارها و آمارهای مشابه نشان می‌دهند که هرگونه تغییر مثبت و بهسازی در حیطه حمل‌ونقل هوایی می‌تواند تأثیرات مثبت خود را در حجم زیادی بروز دهد.
از طرف دیگر خطوط هوایی برای اقتصادهای محلی، ملی و جهانی مهم و حیاتی هستند. شبکه‌های منسجم و یکپارچه هوایی بازار دادوستد را فراهم می‌کنند و آن‌ها را قادر ساخته تا کسب‌وکار را توسعه داده و محصولات و خدمات خود را در بازارهای گسترده‌تری به فروش برسانند. با در نظر داشتن اینکه جهان به لحاظ ابعاد ثابت می باشد و با در نظر داشتن افزایش روبه رشد جمعیت چیزی که به وضوح مورد نیاز می باشد روش‌هایی ست که بهره گیری از مسیرهای کنونی را بهینه سازد.
ایرلاین ها۱ کمپانی هایی هستند که وظیفه‌ی آن‌ها ارائه دادن خدمات در صنعت حمل‌ونقل هوایی می باشد. ایرلاین ها با خریداری یا قرض گرفتن هواپیماها این خدمات را عرضه می‌کنند. فعالیت یک ایرلاین می‌تواند در گستره‌ی حمل نامه تا ارائه دادن تمامی خدمات حمل‌ونقل هوایی تغییر کند.
ایرلاین ها، همانند تمامی مراکز صنعتی دارای شاخصه‌های مختلفی می باشد برای نشان دادن قدرت اقتصادی و اندازه موفقیت آن کمپانی. در زیر به بعضی از این شاخصه‌ها تصریح می‌کنیم
۱. تعداد مسافرین و اندازه بار حمل شده توسط ایرلاین
۲. گنجایش ایرلاین و امکانات آن
۳. مسیرهای پروازی ایرلاین
۴. اندازه درآمد و هزینه ایرلاین
۵. مدیریت مالی ایرلاین
در نمودار زیر می‌توان رشد این صنعت را ملاحظه نمود. بایستی توجه نمود که افت ناشی از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر در نمودار به وضوح مشخص می باشد اما تأثیر آن موقتی بوده می باشد.

نمودار ۱-۱: درآمد صنعت هوایی

امروزه شبکه‌های حمل‌ونقل از مهم‌ترین شاخه‌های پیشرفت اقتصادی یک کشور می باشد و حیات اقتصادی و اجتماعی هر کشور منوط به کارا بودن سیستم های ارتباطی آن کشور می باشد. در این فصل آغاز مسئله را اظهار کرده و ابعاد مختلف آن را مطالعه می‌کنیم، اهداف علمی و ضرورت‌های انجام پژوهش در مرحله‌ی بعد مطرح می شوند و سؤالات و فرضیه‌های پژوهش را مشخص نموده، روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها، جامعه آماری و حجم نمونه را معرفی کرده و در نهایت مفاهیم و واژگان اختصاصی را تعریف می‌کنیم.

۱-۱ اظهار مسئله
با پیشرفت‌های حاصله در صنعت هوانوردی، این صنعت در حال حاضر مهم‌ترین بخش از شبکه‌های حمل‌ونقل به شمار می رود. سرعت انتقال، هزینه کمتر و امنیت بالاتر این صنعت باعث افزایش بهره گیری از این صنعت در بین عموم مردم شده می باشد.
شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی در این بازار بزرگ به وجود آمده همانند بقیه بازارهای موجود در دنیا به دنبال افزایش سود خود خواهند بود. جذب بیشتر متقاضی در این صنعت برای به دست آوردن سود بالا بسیار مهم خواهد بود و برای این مقصود ایرلاین ها مجبور به ارائه خدمات بهتر خواهند بود. با گسترش بازارهای دادوستد و باز شدن مرز کشورهای مختلف متقاضیان خدمات ایرلاین ها مخصوص خاک یک کشور نخواهد بود و هر ایرلاین به دنبال جذب مشتری از کشورهای دیگر خواهد بود. ائتلاف و اتحاد ایرلاین ها از جدیدترین طرح‌هایی می باشد که ایرلاین های مختلف برای بالا بردن درآمد و کاهش هزینه از آن بهره گیری می‌کنند.
ایران ایر هم به مانند بقیه ایرلاین های موجود در دنیا از این قاعده مستثنا نیست و مجبور می باشد برای بقا در این بازار کوشش کند. اما آمارها و ارقام حاصله بیانگر عدم توسعه و رشد مناسب در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران می باشد. وجود تحریم‌های بین‌المللی باعث از رده خارج شدن بسیاری از هواپیماها شده می باشد، کمبود قطعات، تعمیر و نگهداری را با مشکل مواجه کرده می باشد. اندازه تأخیر پروازها بالا رفته و در نهایت عدم وجود اراده و دانش برای مقابله با این معضلات باعث شده اندازه بهره گیری مردم از ایرلاین های خارجی افزایش یابد.
در این پژوهش ما به دنبال این هستیم که اولاً آیا سیستم حمل‌ونقل هوایی ایران در زمینه بازارهای بین‌المللی دارای پایداری می باشد و قادر به بقا در شرایط فعلی خواهد بود، ثانیاً آیا با در نظر داشتن شرایط فعلی اعم از مسائل اقتصادی ، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی ایران ، پیوستن به اتحادهای بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی می‌تواند درمانی برای این معضلات باشد یا خیر.

۱-۲ اهداف پژوهش
هدف اصلی این پژوهش بهبود جایگاه ملی ایران ایر و بالا بردن رتبه اقتصادی آن می باشد. افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر ( پروازهای بین‌المللی ماهان و ما باقی شرکت‌هایی که قادر به انجام پرواز بین‌المللی می‌باشند هم در نظر گرفته می گردد) به متقاضیان و افزایش قدرت رقابتی ایران ایر در بازار بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع تحقیق درباره اقتصاد جهانی، جمهوری اسلامی، گردشگری، جمهوری اسلامی ایران

۱-۳ سؤال‌های پژوهش
برای انجام این مطالعه آغاز به مطالعه شرایط فعلی بازار حمل‌ونقل هوایی در ایران خواهیم پرداخت، کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر در پروازهای بین‌المللی را مطالعه خواهیم نمود، سپس به معرفی اتحادهای حمل‌ونقل هوایی مختلف خواهیم پرداخت و امکان پیوستن به هر اتحاد مطالعه می‌کنیم. گزینه‌های دیگر در ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی هوایی را معرفی کرده و شرایط هر یک را مطالعه می‌کنیم و در نهایت بهترین تصمیم را معرفی می‌کنیم.
سؤال اول: آیا صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران در بازار بین‌المللی دارای شرایط مطلوبی می باشد؟
سؤال دوم: دلیل به وجود آمدن ائتلاف‌های حمل‌ونقل هوایی چیست و چه تفاوت‌هایی باهم دارند و ما به کدامیک از این ائتلاف‌ها می‌توانیم بپیوندیم؟
سؤال سه: آیا امکان ایجاد ائتلاف‌های جدید برای ما هست یا خیر؟ تأثیر هر کدام از این پیوندها بر متغیرهای عملکردی ایران ایر چه خواهد بود و در نهایت کدام ائتلاف را برای پیوستن انتخاب کنیم؟

۱-۴ فرضیه‌های پژوهش
صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران، در بازار بین‌المللی، قادر به بقا و رقابت در بازار آینده نخواهد بود.
شرایط ایران به ما اجازه می‌دهد که به این ائتلاف‌ها بپیوندیم و ایرلاین های خارجی و ائتلاف‌های بین‌المللی مایل به، پیوستن ایران به آن‌ها هستند.
ایجاد ائتلاف‌های بین‌المللی یک راه مناسب برای ایران ایر می باشد تا بتواند در بازار حمل‌ونقل هوایی رقابت کرده و به پایداری برسد.

۱-۵ روش گردآوری اطلاعات و داده‌ها
منبع اصلی در این پژوهش مطالعات کتابخانه‌ای خواهد بود و از داده‌ها و اطلاعات سازمان‌های بین‌المللی و داخلی بهره گیری خواهیم نمود. در نهایت در مرحله‌ی تصمیم‌گیری از پرسشنامه‌هایی که توسط خبره‌های این صنعت پر شده می باشد، بهره گیری می‌کنیم.
در این پژوهش از سه پرسشنامه مجزا بهره گیری شده می باشد که به ترتیب برای انتخاب گزینه‌های همکاری، ایجاد ساختار مسئله و حل مسئله ANP از آن‌ها بهره گیری شده می باشد. این پرسش‌نامه‌ها به وسیله‌ی نخبگان صنعت هوایی پر شده می باشد. کوشش شده می باشد که از نظر اکثر نخبگان هوایی که در دانشگاه‌ها و ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی کشوری هستند، بهره گیری گردد. در ایرلاین ها از نظر بخش بازرگانی آن‌ها بهره گیری شده می باشد و از اساتیدی که در زمینه‌ی ترافیک هوایی دارای تخصص هستند نیز درخواست همکاری شده می باشد. در پیوست ب و ج این پرسشنامه‌ها قابل‌نظاره هستند.

۱-۶ جامعه آماری، روش نمونه‌گیری حجم نمونه
جامعه‌ی آماری این پژوهش صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران می باشد. تمامی ایرلاین ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان هواپیمایی کشوری که به نوعی با جابه‌جایی مسافر و بار در ارتباط‌اند غیر از جامعه‌ی آماری این پژوهش هستند.

۱-۷ تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح
شبکه حمل‌ونقل: به گونه معمول به شبکه‌ای از جاده‌ها ، خیابان‌ها ، لوله‌ها و تقریباً هر ساختاری که به حرکت وسایل نقلیه و جریان دادن به آن‌ها اجازه می‌دهد.
ایرلاین: به کمپانی هایی گفته می گردد که وظیفه‌ی آن‌ها ارائه دادن خدمات در صنعت حمل‌ونقل هوایی می باشد. ایرلاین ها با خریداری یا قرض گرفتن هواپیماها این خدمات را عرضه می‌کنند. فعالیت یک ایرلاین می‌تواند در گستره‌ی حمل نامه تا ارائه دادن تمامی خدمات حمل‌ونقل هوایی تغییر کند.
بهینه‌سازی شبکه‌ای: حالت خاصی از مدل برنامه‌ریزی خطی می باشد. مدل های شبکه‌ای دارای سه خاصیت اصلی زیرند:
بسیار سریع حل می شوند؛
به گونه طبیعی دارای حل عدد صحیح هستند؛
حسی هستند؛
ائتلاف حملونقل هوایی: توافقنامه‌ای می باشد بین دو یا چند ایرلاین برای مشارکت کردن در سطح قابل‌توجهی از خدمات.Star alliance , SkyTeam , Oneworld سه اتحاد بزرگ مسافربری در زمان فعلی هستند. این اتحاد همچنین می‌تواند بین ایرلاین های باربری هم شکل بگیرد.
فرایند تصمیمگیری: تصمیم‌گیری، مطالعه‌ای برای شناسایی و انتخاب جایگزین ۲ بر ??اساس ارزش‌ها و ترجیحات تصمیم گیرنده می باشد. در این فرایند ما صرفاً به دنبال یافتن تمام جواب‌های جایگزین نیستیم بلکه به دنبال جوابی می‌گردیم که بیش‌ترین مناسبت را باهدف ما داشته باشد(هریس۳ ۱۹۸۰).

 :دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

فصل دوم
(ادبیات موضوع و مبانی نظری)

۲- مقدمه
در دسامبر ۱۹۴۴، زمانی که فرانکلین روزولت۴ و همتاهایش قرارداد شیکاگو را امضا کردند، قراردادی که حاوی قوانین اساسی برای حمل‌ونقل غیرنظامی بود، آن‌ها تاکید کردند که پیشرفت حمل‌ونقل غیرنظامی در آینده می‌تواند به حفظ دوستی‌ها و دانستن در مورد ملیت‌ها کمک کند. حدود ۶۰ سال بعد، این چشم‌انداز به یک واقعیت عیان تبدیل شده می باشد و حمل‌ونقل هوایی به عنوان یک ستون اصلی از جامعه جهانی ما پذیرفته شده می باشد.۵
حمل‌ونقل هوایی یکی از مهم‌ترین صنعت‌های فعلی در سطح جهان می باشد. پیشرفت‌های این صنعت به همراه دستاوردهای خدماتی، آن را یکی از بزرگ‌ترین ابزارها برای رسیدن به جامعه مدرن تغییر داده می باشد. از زمانی که اولین هواپیمای جت در سال ۱۹۴۹ پرواز خود را انجام داد، بهره گیری از حمل‌ونقل هوایی تجاری رشد کرده و به بیش از هفتاد برابر رسیده می باشد. این رشد در میان بقیه‌ی حالات حمل‌ونقل بی‌همتاست و برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی بسیار

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید