جستجو در سایت :
دانلود متن کامل پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته ادبیات فارسی
گرایش : ادبیات مقاومت
عنوان : نقد جامعه شناختی در دیوان اشعار سید اشرف الدین گیلانی
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
در رشته زبان و ادبیات فارسی گرایش ادبیات مقاومت
عنوان:
نقد جامعه شناختی در دیوان اشعار سید اشرف الدین گیلانی (نسیم شمال)
استاد راهنما:
دکتر بیژن ظهیری
استاد مشاور:
دکتر خدابخش اسداللهی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
فهرست مطالب:
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه…………………………………………………………………………………………………………. 1
1-2- اظهار مسئله…………………………………………………………………………………………………… 3
1-3- اهداف کلی پژوهش………………………………………………………………………………………… 5
1-3-1- سؤالات پژوهش…………………………………………………………………………………………. 6
1-3-1- متغیّرهای پژوهش……………………………………………………………………………………….. 6
1-3-2-1- رسالت ادبیات در مقابله جامعه و بالعکس……………………………………………………. 7
1-3-2-2- سیاست و حکومت………………………………………………………………………………… 8
1-3-2-3- نهادهای اجتماعی…………………………………………………………………………………… 8
1-3-2-4-فرهنگ…………………………………………………………………………………………………. 9
1-3-2-5- ارزشهای اجتماعی………………………………………………………………………………… 9
1-3-2-6- هنجارهای اجتماعی………………………………………………………………………………… 9
1-3-2-7- ادبیات طنز…………………………………………………………………………………………… 9
1-4- ضرورت و اهمیت پژوهش……………………………………………………………………………… 10
1-5- پیشینهی پژوهش…………………………………………………………………………………………… 11
1-6- روش اجرای پژوهش………………………………………………………………………………………. 14
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1- تبیین حال «نسیم شمال»………………………………………………………………………………….. 16
2-2- آثار نسیم شمال…………………………………………………………………………………………….. 18
2-2-1- نسیم شمال و ملانصرالدین………………………………………………………………………….. 18
2-2-2- علت های موفقیت نسیم شمال……………………………………………………………………………. 19
2-3- برگ آخر از زندگی نسیم شمال………………………………………………………………………… 21
2-4- ارتباط جامعه با ادبیات…………………………………………………………………………………….. 22
2-5- جامعه و زندگی اجتماعی………………………………………………………………………………… 23
2-6- جامعهشناسی……………………………………………………………………………………………….. 25
2-7- اصالت جامعهشناسی ادبیات…………………………………………………………………………….. 25
2-8- نقد جامعه شناختی ادبیات………………………………………………………………………………… 25
2-8-1- فایده های نقد جامعهشناختی ادبیات………………………………………………………………… 26
2-9- پیوند ادبیات با جامعه در عصر مشروطه……………………………………………………………… 26
2-9-1- ادبیات مشروطه………………………………………………………………………………………… 27
2-10- ویژگیهای مهم ادبیات مشروطه……………………………………………………………………… 27
2-10-1-ویژگی شعر مشروطه…………………………………………………………………………………. 28
2-11- اصول اندیشه، زبانی و ادبی شعر مشروطه…………………………………………………………. 29
2-11-1- اومانیسم………………………………………………………………………………………………… 29
2-11-2- رئالیسم…………………………………………………………………………………………………. 30
2-11-3- ناسیونالیسم…………………………………………………………………………………………….. 31
2-11-4- پرهیز از لفاظی زبانی………………………………………………………………………………… 31
2-11-5- عدم اتکا بر آرایهها و صنایع ادبی………………………………………………………………… 32
2-12- ادبیات و تاریخ…………………………………………………………………………………………… 33
2-13- تعریف طنز……………………………………………………………………………………………….. 34
2-13-1- طنز در دورهی مشروطه…………………………………………………………………………….. 34
2-13-2- شعر نسیم، طنزی ملایم اما کوبنده………………………………………………………………… 35
2-14- ادبیات عامیانه…………………………………………………………………………………………….. 36
2-14-1- مثلها……………………………………………………………………………………………………. 37
فصل سوم: بحث و مطالعه
3-1- مضامین اشعار نسیم شمال……………………………………………………………………………….. 40
3-1-1- محتوای اجتماعی………………………………………………………………………………………. 41
3-1-1-1- ریا و تظاهر………………………………………………………………………………………….. 42
3-1-1-2- دین……………………………………………………………………………………………………. 43
3-1-1-2-1- دعوت به اتحاد اسلام………………………………………………………………………….. 52
3-1-1-2-2- روشنفکری ضدّ مذهب………………………………………………………………………… 53
3-1-1-3- تعلیم و تربیت………………………………………………………………………………………. 55
3-1-1-4- زن و اهمیت و جایگاه او در خانواده و اجتماع……………………………………………… 56
3-1-1-4-1- حق تحصیل زنان……………………………………………………………………………….. 57
3-1-4-2- ظلم و ستم نسبت به زنان………………………………………………………………………… 61
3-1-1-4-3- تأکید بر عفت، حجاب زنان………………………………………………………………….. 62
3-2-1- محتوای سیاسی…………………………………………………………………………………………. 63
3-2-1-1- اصطلاحات اجتماعی………………………………………………………………………………. 64
3-2-1-2- مفهوم آزادی در اشعار نسیم شمال……………………………………………………………… 65
3-2-1-2-1- آزادی اظهار………………………………………………………………………………………… 66
3-2-1-2-2- آزادی مطبوعات…………………………………………………………………………………. 69
3-2-1-2-3- آزادی زنان……………………………………………………………………………………….. 71
3-2-1-2-4- آزادی: رهایی از استبداد داخلی……………………………………………………………… 73
3-2-1-2-5- آزادی: رهایی از استعمار و تجاوز اجنبی………………………………………………….. 78
3-2-1-2-6- آزادی انتخابات………………………………………………………………………………….. 81
3-2-1-3- واژه وطن در ادبیات فارسی……………………………………………………………………… 82
3-2-1-3-1- مفهوم وطن در بعد سیاسی و حکومتی در دورهی مشروطه…………………………… 83
3-2-1-3-2- وطن در شعر دورهی مشروطه……………………………………………………………….. 84
3-2-1-3-2-1- وطن در اشعار نسیم شمال………………………………………………………………… 84
3-2-1-4- مشروطه و بازتاب آن……………………………………………………………………………… 86
3-2-1-4-1- بازتاب مشروطه در اشعار نسیم شمال……………………………………………………… 88
3-2-1-4-1-1- بزرگداشت مشروطه و آثار و نتایج آن…………………………………………………. 88
3-2-1-4-1-1-1- تأیید و تکریم نظام مشروطه و حاکمیت قانون……………………………………. 88
3-2-1-4-1-1-2- اجرای عدالت و رفع ستم……………………………………………………………… 89
3-2-1-4-1-1-3- آسایش و سعادت مردم………………………………………………………………… 90
3-2-1-4-1-1-4- استقبال از مجلس شورا…………………………………………………………………. 90
3-2-1-4-1-1-1-5- تشویق مردم به انتخاب وکلای لایق……………………………………………… 91
3-2-1-4-1-2- ناامیدی از استقرار مشروطه و انتقاد از مخالفان آن…………………………………… 93
3-2-1-4-1-2-1- ناامیدی از استقرار مشروطه و انتقاد از وضع نابسامان کشور…………………… 93
3-2-1-4-1-2-2- انتقاد از انحراف مشروطه………………………………………………………………. 93
3-2-1-5- انتقاد از غوغای جمهوری خواهی………………………………………………………………. 95
3-2-1-6- در نظر داشتن مسائل جهانی…………………………………………………………………………….. 97
:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com
3-3-1- محتوای اقتصادی………………………………………………………………………………………. 99
3-3-1-1- فقر و فاصله طبقاتی……………………………………………………………………………….. 102
3-3-1-2- مشاغل………………………………………………………………………………………………… 104
3-3-1-3- کسادی بازار…………………………………………………………………………………………. 105
3-3-1-4- فساد مالی……………………………………………………………………………………………. 105
3-3-1-5- وابستگی اقتصادی ایران به غرب……………………………………………………………….. 106
3-4-1- مضامین فرهنگی……………………………………………………………………………………….. 108
3-4-1-1- تعدد همسر………………………………………………………………………………………….. 108
3-4-1-2- آداب و رسوم در ایام معروف……………………………………………………………………. 110
3-4-1-3- غربزدگی……………………………………………………………………………………………… 112
3-4-1-4- بیسوادی…………………………………………………………………………………………….. 113
3-4-1-5- رواج خرافه و نادانی در دورهی مشروطه…………………………………………………….. 114
3-4-1-5-1- جهل و خرافه ستیزی در دیوان اشعار ایرج میرزا………………………………………… 115
3-4-1-5-2- جهل و خرافه ستیزی در دیوان اشعار ملک الشعرای بهار……………………………… 115
3-4-1-5-3- جهل و خرافه ستیزی در اندیشهی نسیم شمال…………………………………………… 117
فصل چهارم: نتیجه گیری
4-1- نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………… 121
فهرست منابع و مآخذ…………………………………………………………………………………………….. 124
چکیده:
جامعهشناسی ادبیات، یکی از شاخههای جامعهشناسی می باشد که به مطالعه، ژرفکاوی و تمرکز مطالعه در محتوای ادبیات به عنوان «هنر کلام» و شناخت جوهر اجتماعی آن میپردازد؛ زیرا که آثار ادبی، به گونه نامحسوس، تصویر هنرمندانه از واقعیتهای اجتماعی هر ملّتی را نشان میدهند و با تحلیل و نقد جامعهشناختی این آثار میتوان تا حدودی به وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هر دورهی تاریخی، آگاهی پیدا نمود. در این پژوهش که به شیوهی تحقیقات بنیادی نظری و به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام گرفته می باشد، اشعار سید اشرفالدین گیلانی، معروف به «نسیم شمال» از دیدگاه نقد جامعهشناختی مورد مطالعه قرار گرفته می باشد. محور اصلی پژوهش حاضر این بوده می باشد که نسیم شمال، چگونه با اشعار طنزگونه و زبان محاورهای قابل فهم عامهی مردم، ادبیات را وسیلهای برای خدمت به وطن خود و آگاهی دادن به تمام افراد جامعه قرار داده می باشد. علاوه بر جوهر و درونمایهی اجتماعی، نکتههای ظریف دیگری نیز شعر او را دلنشین و شایستهی توجه کرده می باشد. نخست، طرح مسائل جدّی به صورت فکاهی، همراه با طعنه و طنز و کنایه و دیگری، پروراندن این معانی و مضامین با زبان سادّهی گفتار مردم کوچه و بازار، خالی از هر نوع محافظهکاری ادبی. در پژوهش حاضر، مضامین اشعار نسیم شمال به چهار دسته اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی طبقهبندی شده و برای نقد جامعهشناختی اشعار از شیوه تحلیل مضامین بهره گیری شده می باشد. توجه گستردهی او به مفاهیمی زیرا مشروطه، میهن، آزادی و عدالت، همراه با دعوت همه به مبارزه با جهل، خرافه و بیسوادی و مبارزه با استبداد و بیگانگان، با نوعی اندیشۀ ملّی ـ مذهبی همراه بود که در زبانی ساده و روشن، با هدف القای سریع به عامّه مردم اظهار شده می باشد. همه این خصیصهها، وی را به عنوان یک شاعر ملّیگرا با توجه اسلامی معرفی می کند.
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
جامعهشناسی ادبیات، شاخهای چند رشتهای از علوم اجتماعی می باشد که به موضوعاتی زیرا شناخت آداب و رسوم جامعه و مطالعه توجه اجتماعی شاعران و نویسندگان دورههای گوناگونی میپردازد. و رویکردی انتقادی به آن، به معنای یافتن نشانهها و نمودهای آگاهی جمع و تحولات پیرامون آن در ارتباط با دیگر تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مکان و زمانهای مختلف می باشد.
ادبیّات دارای ماهیتی اجتماعی می باشد زیرا که هیچ شاعر و نویسندهای در خلأ زندگی نمیکند، نمیاندیشد و سخن نمیگوید. سخن آنان خودآگاه یا نا خودآگاه و مستقیم یا نامستقیم از زمینههای اجتماعی میجوشد؛ اگر چه تأثیر عوامل و عناصر اجتماعی در شعر و نوشتهی شاعران و نویسندگان میتواند متفاوت باشد. آرنولد هاوزد (1976) معتقد می باشد که برای درک آثار هنری کافی می باشد که شرایط اقتصادی و اجتماعی را که اثر هنری در آن متولد شده بشناسیم. در این رویکرد، پایگاه اجتماعی هنرمند از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد و به همراه شرایط جامعه در آثار هنری تأثیر تعیینکننده دارد (راو راد، 1382: 12-14).
همانگونه که میدانیم یکی از دورههای سرنوشتساز تاریخی ایران عصر مشروطه می باشد دورهای که در آن در تازهای بر روی ادبیات فارسی گشوده میگردد؛ ادبیات با سیاست و مسائل اجتماعی و مفاهیم جدیدی که تا آن وقت سابقهای به این گستردگی نداشته همچون جانبداری از عدالت، آزادی، نکوهش استبداد، نفرت از بیگانگان، وطنیپرستی پیوند میخورد. در ادبیات قلم برای نخستین بار برای روبه رو شدن با عامه مردم به کار میافتد. و اشعار کسانی همچون عارف، نسیم شمال و عشقی به خاطر اظهار درد مردم و جامعه زمان خود در قلب مردم نفوذ پیدا میکند.
تاریخ پر فراز و نشیب ایران، همراه با جنگ و صلح، ظلم و عدالت، شادی، اندوه، امید و ناامــیدی می باشد. در طی تاریخ ایران، مردمانی زیستهاند که همواره با اسلحه و یا با اندیشه و قلم خود به مقاومت و مبارزه پرداختهاند که در این بین شاعران و نویسندگان جامعه شناس، مردم دوست، خوش درخشیدهاند.
سید اشرف الدین حسینی مانند شاعران بزرگی بود که سرودههای او بیانگر رویدادی سیاسی و یا در بردارندهی طنزی اجتماعی و فرهنگی بود که در مجموع، نمایشگر وقایع جاری سرزمینمان از ابتدای عصر مشروطه تا دوران رضاخانی بود.
نسیم شمال مانند شاعران بزرگی بود که ادبیات را با جامعه و مردم به مفهوم واقعی آن گره زده بود. با اشعاری که علاوه بر سادگی و شیرینی و تاحدی طنز گونه بودن اما سرشار از احساسات پاک میهنپرستانهی و بشردوستانه به روشن کردن افکار عموم افراد جامعه می پرداخت.
2-1- اظهار مسأله
جامعهشناسی ادبیات بخشی از جامعهشناسی هنر می باشد که مطالعات خود را روی محتوای اثر و جوهر اجتماعی آن و روابط متقابل ادبیات و جامعه متمرکز میسازد. دانش مزبور با معتبر شمردن قواعد و قراردادهای زیباشناختی، با مطالعه خردهفرهنگ و پایگاه اجتماعی هنرمند، میکوشد تأثیراتی را که فعالیتها و آثار هنری در طریقه امور و نهادهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی برجای میگذارند، و همچنین تأثیراتی که هنر و فعالیتهای هنری متقابلاً از آنها میپذیرد روشن سازد و تأثیر مهمی را که ساختار اجتماعی در این بین اعمال میکند نشان میدهد (ترابی، 1379: 30).
در واقع جامعهشناسی ادبیات یکی از جدیدترین حیطهها در جامعهشناسی می باشد. در این حوزه اوضاع و احوال دینی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جامعه در ارتباط با ادبیات مورد مطالعه قرار میگیرد.
آثار ادبی به گونه نامحسوس و غیر مستقیم، آرمانها، تفکرات شیوه زندگی هر ملت را در طول تاریخ نشان میدهد و تصاویری هنرمندانه از واقعیات اجتماعی عرضه میدارد. نگاه جامعهشناختی به ادبیات میتواند وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هر دوره را تا حدودی نمایان سازد (جلالیپور و محمدی، 1389: 395).
برای مطالعه جامعهشناسی ادبیات یک دوره زمانی خاص و مهم ایران که دوره مشروطیت و پیامدهای مربوط به آن می باشد انتخاب شده می باشد. دوره مشروطه یکی از دورههای پر فراز و نشیب تاریخ ایران می باشد. تقریباً بعضی چیزها، در حال دگرگونی و تغییر می باشد و بعضی از ارزشها فرو ریخته و ارزشها و موضوعات جدید تبلیغ میگردد تا در فرهنگ جامعه ایرانی جای خود را باز کند. سیاست دوره مشروطه تغییری چشمگیر با دورههای ما قبل دارد و ایرانیان اولین تجربه خود را در نظام جدید، با عناوینی زیرا قانون، افکار عمومی جامعه، آزادی و مساوات و استبدادستیزی به محک میکشند (همان، 396).
با افزایش روابط ایران با دولتهای اروپایی آرا و اندیشههای روشنفکران و آزادیخواهان آن سرزمینها، اهل قلم و اندیشه ایران را تحت تأثیر قرار داده می باشد. آنها با اعتقادات جدید که استبداد سلطنتی، محافظهکاری سیاسی را مردود میشمردند و اصول برابری و آزادی و برادری را میستودند، آشنا شدند. از طرفی دیگر نفوذ اقتصادی اروپا و بیکفایتی پادشاهان قاجار منجر به آشفتگی اقتصادی و اجتماعی ایران گردید (همان، 374).
یکی از مهمترین ویژگیهای ادبیات و شعر مشروطه، تأثیرپذیری آن از جریانات اجتماعی و سیاسی می باشد که تحت تأثیر اوضاع و شرایط حاکم بر جامعه، شعر وارد حوزه زندگی مردم میگردد و چگونگی زندگی ملت را به تصویر میکشد. جامعه ایران در حال و هوای انقلاب تغییر و تحول اساسی می باشد و روشنفکران کوشش دارند، سنتهای جدید، جایگزین سنتهای کهنه گردد. در این راستا نیز ادبیات اعتراض «انتقاد» شکل میگیرد که خصیصه بارز آن جامعهگرایی و واقعگرایی می باشد. از رهگذر مطالعه اشعار این دوره به راحتی میتوان اوضاع جامعه آن وقت را ترسیم نمود و افق فکری شاعران و نوع تلقی آنان را نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی جویا گردید.
در تاریخ پر فراز و نشیب ایران مردمانی زیستهاند که همواره با اسلحه و یا با اندیشه و قلم خود به مقاومت و مبارزه پرداختهاند. سید اشرفالدین حسینی گیلانی (نسیم شمال) ستارهای در دوره مشروطیت طلوع نمود و خوش درخشید. اشعارش که از احساسات و عواطف شدید میهن دوستانه و عشق به آزادی و مردم سرچشمه گرفته بود، بیتردید در بیداری تودهها و آشنایی آنان با حقوق خود، تأثیر ژرف داشت (کریمی موغاری،7:1382).
در دورهی مشروطه شاهد رشد مطبوعات که حاصل از ارتباط متفکران ایرانی با جامعه اروپایی بود، هستیم، مانند نشریههای مطرح در این دوره نسیم شمال بود که نخستین شماره آن در دوم شعبان 1325 ق در رشت چاپ گردید و نفوذ زیادی در میان مردم پیدا نمود که در واقع اشعار و حرف دلهای سید بزرگوار حسینی بود که منتشر میگردید. هر یک از سرودههای او بیانگر رویدادی سیاسی و یا در بردارندهی طنزی اجتماعی و فرهنگی بود که در مجموع، که در مجموع نمایشگر وقایع سرزمین ایران از ابتدای عصر مشروطیت تا دوران رضاخانی بود (محمدخانی، 1384: 60).
اشعار سید اشرفالدین علاوه بر سادگی و شیرینی، سرشار از احساسات پاک میهنپرستانه و بشردوستانه بود. از رهگذر این اشعار می باشد که میتوان به شیوه مبارزه سیاسی و اقدامات دلیرانه او در آگاهی بخشی به عموم افراد جامعه و روشنگری و افشاگریش پی برد.
در این دوره ادبیات شاهد مفاهیمی جدید زیرا «وطن»، «دولت»، «ملت»، «آزادی»، «قانون» و … هستیم. اگر چه بعضی از این کلمات قبلاً نیز در اشعار به چشم میخورد، اما با کاربرد مدرن آنها که برآمده از اندیشههای جدید مشروطهخواهی و حاکمیت مردم می باشد بر میخوریم. دیوان «نسیم شمال» از آن جهت انتخاب گردید که تصور میگردد با در نظر داشتن کمسوادی غالب ایرانیان در آن وقت، مردم اشعاری را که آهنگین بوده و به خصوص سبک ساده داشته بهتر به حافظه سپرده و تحت تأثیر اندیشهی آن قرار میگرفتند.
سید اشرفالدین گیلانی از میان مردم و از خطه شمال برخاسته بود، تمام عمر با مردم و در میان مردم زیست و از احوال و دغدغه های زندگی آنان اطلاع کامل داشت و به همین دلیل به خوبی توانست با آنان ارتباط مستقر نماید (جلالیپور و محمدی، 395:1389).
3-1- اهداف کلی پژوهش
هدف این پژوهش نقد جامعهشناختی دیوان اشعار سیداشرف الدین گیلانی می باشد. در واقع در پی آن
هستیم که تأثیر اشعار نسیم شمال بر تحولات جامعه و بالعکس مورد مطالعه قرار بگیرد، به گونه کلی مضمونها در اشعار سید اشرفالدین درچهار بخش سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی طبقهبندی شده می باشد. در این پژوهش کوشش بر آن می باشد که به واکاوی بیشتر چهار بخش یادشده و همچنین تأثیر اوضاع و احوال جامعه بر ادبیات آن دوره به خصوص اشعار نسیم شمال و همچنین تأثیر اشعار ایشان بر جامعه و دگرگونی آن بپردازیم.
با توجّه به دورهی حساس تاریخی مشروطه و انتخاب شاعر بزرگ و مردمی این دوره و با در نظر داشتن مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده در اشعار نسیم شمال و با کمک از شاعران معاصرش به شناخت و مطالعه جامعه دورهی مشروطه به لحاظ درونمایههای اجتماعی و سیاسی و همچنین به استخراج و تحلیل اندیشه و نظر سید اشرفالدین حسینی از نظر مؤلفههای جامعهشناسی و سیاسی خواهیم پرداخت.
با پیدایی مشروطیت، ادبیات طنزی حقیقی، که لبهی تیز خود را بیش از افراد متوجه اجتماع و معایب عمومی جامعه ساخته بود، پدید آمد و در حقیقت به نفع افکار آزادیخواهانه به شعر تغزلی دست اتحاد داد. در این پژوهش میخواهیم بدانیم چگونه نسیم شمال با اشعار طنزگونه، ادبیات را به مردم نزدیک ساخت و خود را شاعر مردمی ساخت و با این طریق به آگاهیسازی جامعه پرداخت.
1-3-1- سوالات پژوهش
1ـ آیا شرایط مختلف جامعه میتواند با ورود در ادبیات، بر افکار یک ملت تأثیر داشته باشد؟
2ـ جامعهی عصر سید اشرفالدین حسینی چه ساختار سیاسی و اجتماعی داشته و دیدگاه و رفتار ایشان نسبت به آنها چه بوده می باشد؟
3ـ مؤلفه های فرهنگی و ضد فرهنگی و ارزشهای اجتماعی زمان نسیم شمال چه بود؟
3ــ ادبیات طنز و فکاهی چگونه در تبین اندیشه جامعه زمان نسیم شمال و آگاهی دادن به عموم مردم در مورد جامعه، حکومت، سیاست، اقتصاد و… ایفای تأثیر مینمود؟
تعداد صفحه : 143
قیمت : 14700 تومان