جستجو در سایت :   

به گونه کلی علت های زیر را می‌توان برای ایجاد بحران در صنعت حمل‌ونقل هوایی در ایران ذکر نمود.
تحریم اقتصادی
بعد از اعمال تحریم اقتصادی بر ایران توسط امریکا در سال ۱۳۵۹، ایران حق خرید هواپیماهایی را دارد که ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۱۳۵۹ باشد یا اینکه آمریکا کمتر از ۲۰ درصد در ساخت آن هواپیما مشارکت داشته باشد. این امر سبب گردیده می باشد که غالب ایران به طرف خرید هواپیماهای دست دوم که بیش از ۲۰۰۰۰ ساعت پرواز کرده‌اند، روی آورد ( استاندارد بهره گیری از یک هواپیما ۵۰۰۰۰ ساعت می باشد).
افزایش متقاضیان سفر با هواپیما
به علت محدود بودن تعداد هواپیماها در ناوگان پروازی ایران، امکان خدمات‌دهی این صنعت به مسافران نیز دچار محدودیت می گردد و با افزایش متقاضیان بهره گیری از این خدمات، شرکت‌های هواپیمایی به مشکل خواهند خورد.

۲-۲-۳ چالش‌های موجود در صنعت هوایی کشور
صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور دارای چالش‌های فراوانی می باشد، اما اهم چالش‌هایی که باعث افزایش مخاطرات، صرف هزینه‌های ارزی و نارضایتی مردم از ناوگان هوایی می گردد، عبارت‌اند از:
فرسوده بودن ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور
این عامل تبعات زیر را به دنبال خواهد داشت
پروازها کنسل یا با تأخیر انجام می گردد؛
ضریب خطر برای مسافران افزایش می‌یابد؛
سطح برخورداری مسافران از خطوط هوایی به شدت کاهش می‌یابد؛
تأخیرها افزایش می‌یابد؛
احداث، توسعه و افزایش تعداد فرودگاه‌ها پیش روی نادیده گرفتن توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان مسافری و غیراقتصادی بودن این فرودگاه‌ها
با در نظر داشتن ارز بری و وابستگی فناوری تأسیسات و تسهیلات حمل‌ونقل هوایی و سیستم های ناوبری فرودگاه‌ها، در حال حاضر مجموعاً ۳۷۱ نقطه به صورت باندهای خاکی یا محوطه‌های فرودگاهی کشوری و نظامی نیمه فعال و یا فعال عملیاتی در کشور هست که از این تعداد ۱۹۳ محل به صورت فرودگاه غیرنظامی هستند ( صفار زاده، ۱۳۸۳:۱۴) و بسیاری از آن‌ها فاقد پروازهای برنامه‌ای بوده و مکان‌یابی بعضی از آن‌ها مطابق با استاندارد جهانی نیست.
عدم برنامه‌ریزی بهینه و بهره وری مناسب از منابع
این چالش نیز موجب ایجاد برنامه‌های مقطعی و اقدامات پراکنده شده می باشد. نمونه‌های عینی آن، نداشتن راهبرد و سیاست‌های پویا و خرید هواپیماهای ناکارآمد ایرباس A300 از ترکیه می باشد.

۲-۲-۴ فرصت‌های موجود در صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور
بر اساس مطالعات انجام‌شده تا سال ۲۰۱۰ بیش از نیمی از مسافران هوایی دنیا از ساکنان منطقه آسیای جنوب شرقی خواهند بود. دولت‌های این منطقه به خوبی این مسئله را دریافته‌اند و بیشتر آن‌ها برنامه‌های راهبردی و سیاست‌گذاری‌های مورد نیاز خود را تدوین کرده‌اند. اکنون این سؤال مطرح می گردد که سهم خطوط هوایی ایران در جذب و انتقال این حجم از مسافر چه اندازه می باشد؟
با وجود موقعیت جغرافیایی کشور در افزایش ترانزیت مسافر و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دریافت ارز از هواپیماهای ترانزیت، از این راه سالانه بیش از ۱۳۰ میلیون دلار ارز برای کشور ما کسب می گردد ( سند برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ایران،۱۳۷۸: ۲۵۳).

۲-۳ مطالعه شرایط ایران ایر
برای مطالعه شرایط ایران در بازار بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی، بهترین کار مطالعه وضعیت ایران ایر در این بازار می باشد.
۲-۳-۱ تاریخچه ایران ایر
شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) با ادغام شرکت هواپیمایی پارس و ایران در سال ۱۳۴۰ شکل گرفت. اولین گام عملیاتی هما حمل‌ونقل زائران خانه خدا ، یک سال پس از شکل‌گیری شرکت بود. در سال ۱۳۴۳ هما به انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا IATA ) پیوست. از سال ۱۳۶۰ هواپیمایی ملی ایران با تغییر نام به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ، به کار خود ادامه داد در شرایطی که در آن سال بیش از ۷/۱ میلیون مسافر از خدمات هما بهره گیری می‌کردند. در سال ۱۳۴۳ اولین پرواز هما با هواپیمای جت با بهره گیری از یک فروند بوئینگ ۷۲۷ در مسیر تهران – بیروت انجام گردید پس از آن ایران ایر تصمیم به تعویض تمام ناوگان خود با هواپیماهای جت گرفت. در بین سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ ایران ایر تنها در مسیر تهران – لندن بیش از سی پرواز هفتگی داشت. با ورود هواپیماهای بوئینگ ۷۴۷ در سال ۱۳۵۴ به ناوگان هما ، ایران ایر طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را بین تهران تا نیویورک راه‌اندازی نمود. ایران ایر همچنین نخستین شرکتی در خاورمیانه می باشد که از هواپیماهای ایرباس در ناوگان خود بهره برده می باشد. در سال‌های میانی دهه‌ی پنجاه ایران ایر از مدرن‌ترین، ایمن‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی در جهان شناخته می‌گردید. در سال ۱۹۷۶ میلادی هما دومین شرکت هوایی ایمن ، بعد از کوانتاس استرالیا لقب گرفت در شرایطی که هما فقط یک حادثه در تاریخ خود ثبت کرده بود.
در دهه ۷۰ شمسی مجوز ایجاد شرکت‌های خصوصی در ایران صادر گردید و شرکت‌هایی مانند ماهان کاسپین و کیش ایر تأسیس شدند که به انحصار هما پایان دادند.
با اعمال تحریم‌های امریکا بر ایران که شامل ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات آن به ایران می‌گردید ، رشد اقتصادی هما با مانعی بزرگ برخورد کرده می باشد و نه تنها جایگاه ممتاز خود در سطح بین‌المللی را از دست داده می باشد با سرمایه‌گذاری کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در خاورمیانه هم غیر از شرکت‌های درجه ۲ به شمار می رود. بسیاری از پروازهای بین‌المللی هما به دلیل این تحریم‌ها و کمبود قطعات کنسل شده می باشد و تأخیرهای پروازی هما نیز بسیار افزایش یافته می باشد.
ایران ایر در حال حاضر دارای ۷۵۰۰ نیروی کار می باشد. درآمد ایران ایر در سال ۲۰۱۱ بالغ بر ۷۵۰ میلیون دلار اعلام شده است۱۲.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   مقاله درباره استراتژی، استراتژیک، استراتژی ها، نیروی کار

۲-۳-۲ عملکرد ایران ایر و سایر ایرلاین های ایران
نمودارها و جداول زیر که از گزارش سالیانه هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ استخراج‌شده‌اند، نشان‌دهنده‌ی عملکرد ایران ایر و سایر ایرلاین ها در بازار حمل‌ونقل هوایی هستند.

نمودار ۲-۱: تعداد پروازهای انجام‌شده توسط ایرلاین های ایرانی در پروازهای بین‌المللی

نمودار ۲-۲: مسافر جابه‌جا شده در پروازهای بین‌المللی توسط ایرلاین های داخلی

نمودار ۲-۳: ظرفیت بار جابه‌جا شده توسط ایرلاین های داخلی در پروازهای بین‌المللی
۲-۳-۳ عملکرد ایرلاین های خارجی در بازار ایران
اینجا هم از گزارش هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ بهره گیری می‌کنیم.

نمودار ۲-۴: تعداد پروازهای انجام‌شده توسط ایرلاین های خارجی در ایران

نمودار ۲-۵: تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط ایرلاین های خارجی

نمودار ۲-۶: ظرفیت جابه جا شده توسط ایرلاین های خارجی
در اختصار گزارش عملکرد سالیانه هواپیمای کشوری سال ۱۳۹۱، تعداد پروازهای ایرلاین های داخلی و خارجی در پروازهای بین‌المللی، دچار یک کاهش شدید شده می باشد، به طوری که تعداد کل پروازهای بین‌المللی ایرلاین های داخلی در حدود ۱۸۵۰۰ پرواز و تعداد مسافر جابه‌جا شده ۵/۲ میلیون نفر اعلام شده می باشد یعنی در حدود ۵۰% کاهش. همچنین این اندازه پرواز برای ایرلاین های خارجی به ۱۰۸۰۰پرواز رسیده می باشد و تعداد مسافر جابه‌جا شده توسط آن‌ها هم با ۲ میلیون کاهش به ۶/۱ میلیون نفر رسیده می باشد.

جدول ۲-۱: عملکرد ایرلاین های داخلی در پرواز بین‌المللی

جدول ۲-۲: عملکرد ایرلاین های خارجی در ایران

۲-۴ شاخص‌های اندازه‌گیری عملکرد ایرلاین ها
پنج واحد اندازه‌گیری ترافیک ( RPK)، دریافتی، ظرفیت ( ASK)، هزینه واحد و ضریب بار، معمول‌ترین واحدهای اندازه‌گیری عملکرد ایرلاین ها هستند که در جدول ۲-۳ به گونه اختصار آورده شده می باشد.
واحد اندازه‌گیری
تعریف
RPK
یک مسافر پرداخت‌کننده پول که یک کیلومتر حمل‌ونقل می گردد
ASK
یک صندلیِ موجودِ پروازی که یک کیلومتر پرواز کند
دریافتی
کل درآمد مسافرتی تقسیم بر تعداد RPK
هزینه واحد
کل مخارج عملیاتی تقسیم بر ASK تولیدی
ضریب بار
نسبت ترافیک به خروجی ( RPK بر ASK )

 :دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

جدول ۲-۳: معمول‌ترین واحدهای اندازه‌گیری عملکرد ایرلاین ها

معیارهای دیگری نیز وجود دارند که جهت سنجش کارامدی هزینه‌ها، بهره وری و عملکردهای اقتصادی از آن‌ها بهره گیری می گردد که به تناسب در گزارش‌ها و سالنامه‌های مالی و عملیاتی از آن‌ها بهره گیری می گردد. با این حال در اکثر تحلیل‌ها و مطالعه‌ها از این معیارها بهره گیری می گردد.
در ادامه به آمارهای ارائه‌شده در گزارش سالیانه هواپیمایی کشوری تصریح می‌کنیم. این جدول به گونه مستقیم از گزارش سالیانه هواپیمایی کشوری در سال ۱۳۹۰ برداشت شده می باشد.

جدول ۲-۴: گزارش اطلاعات و آمار پروازهای بین‌المللی در سال ۱۳۹۰
رجبی (۱۳۹۰) در پژوهش خود، با تحلیل آمارهای ارائه‌شده توسط هواپیمایی کشوری به این نتیجه می‌رسد که این آمارها قطعاً دارای ایراد هستند و نمی‌توان بر آن‌ها استناد نمود. برای مثال می‌توان به تناقضی تصریح نمود که طی آن، با کاهش شدید اندازه کیلومتر پروازی ( در حدود یک پنجم شدن)، تعداد و ساعت پروازها افزایش داشته می باشد.

نمودار ۲-۷: مقایسه کیلومتر پروازی با تعداد پروازها

پس بایستی به دنبال شاخص دیگری برای ارزیابی کیفیت ایرلاین ها باشیم.

۲-۵ ارزیابی کیفیت ایرلاین ها
برای نظاره وضعیت فعلی ایران ایر و بقیه‌ی ایرلاین های ایران، نیاز به ابزار سنجشی می باشد که بتوان با آن کیفیت ایرلاین ها را ارزیابی نمود.
تفاوت میان آن چیز که که مشتری انتظار دارد و آن چیز که در واقع به عنوان نتیجه درک می کند را معمولاً کیفیت خدمات می‌گویند. اندازه‌گیری کیفیت خدمات در یک روش سازگار و به موقع کار دشواری می باشد. عوامل زیادی هستند که می‌توانند بر درک مشتری از ایرلاین تأثیرگذار باشند. به گونه کلی، یک مشتری ایرلاین در مورد دو جنبه از خدمات ایرلاین نگران خواهد بود: ۱) زمان‌بندی۱۳ ۲) قیمت. البته موردها دیگری مانند امنیت، صندلی راحت، امکانات رفاهی پرواز، رفتار خدمه در زمین و در حین پرواز، پایداری مالی ایرلاین، به موقع بودن عملکرد ایرلاین، تضمین ورود بار مسافران، امکان کنسل کردن بلیت رزرو شده، اندازه شلوغی پرواز هم برای مسافران مهم

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید