جستجو در سایت :   

عنوان : شایستگی­ های مدیریتی از منظر حضرت مولی الموحدین و تطبیق آن با مثنوی مولوی

دانشگاه آزاد اسلامی واحدخلخال

دانشکده ادبیات و علوم انسانی

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) 

زبان و ادبیات فارسی

عنوان:

شایستگی­ های مدیریتی از منظر حضرت مولی الموحدین و تطبیق آن با مثنوی مولوی

استاد راهنما:

آقای حجت اله درخشان

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

چکیده:

مدیران در سازمانها به عنوان سرمایه­هایی استراتژیک تلقی می­شوند چراکه با برقراری ارتباطی قوی، منابع انسانی سازمان را در راستای اهداف انسانی و ماموریت­های ازمان را هنمایی و هدایت می­کند. با در نظر داشتن اهمیت و جایگاه مدیریت در نظام­ها وسازمان­های بین المللی و ترویج مدیریت جدید بر آن شدیم تا با تبیین دیدگاه­های مولوی به عنوان مدیری مدبر و کارآمد گامی هرچند کوتاه در احیای این تفکر شیعی برداریم؛ زیرا که امروزه جزئیات این مبانی دینی به عنوان یک نظریه جدید علمی و کاربردی با موفقیت قابل اجرا می باشد. مقاله حاضر با مطالعه منابع ذکر گردیده دارای دو بخش عمده می باشد: بخش اول به تبیین مبانی علم مدیریت، و وابسته­های آن پرداخته می باشد که می تواند زمینه تطبیق این نظریه را با افکار و آرای مولوی مهیا کند. بخش دوم نیز به تبیین تئوری و مبانی اعتقادی مولوی در مدیریت و عناصر و ارکان آن سازماندهی، برنامه ریزی، کنترل، نظارت، هماهنگی – شایسته سالاری و ویژگیهای مدیران موفق به مطالعه اقسام سوء مدیریت و معضلات نظام مدیریتی می پردازد. ذکر نمونه­های موفق، تأثیر مناسبات انسانی، و از همه مهمتر مدیریت عشق و خصوصیات این مدیریت از دیگر موضوعات مطرح شده در این پژوهش می باشد.

فصل اول: کلیات پژوهش

1-1- مقدمه

از آنجایی که امیرالمومنین علی ابن ابی طالب در گردونه هستی در جایگاه اعلی و بی همتایی قرار دارد و در پیشگاه پروردگار یکتا افضل بشر­ها بعد از پیامبر گرامی اسلام می باشد کسی  یارای مقایسه و مقابله با ایشان را ندارد فلذا در این پایان نامه گرد آوری شده، از این حیث که توان مقایسه وجود ندارد و ما هم قصد مقایسه را نداشته­ایم، بیشتر مطالعه این موضوع مهم می باشد که مدیریت را از دیدگاه حضرت علی (ع) و مولانا مورد مطالعه و کنکاش قرار دهیم  سپس به تطبیق علوم مدیریتی جدید با عبارت ها و جملات آن حضرت در باب مدیریت و ابیات جناب مولانا در این باب، به این مقصود که کدامیک کارآمدتر و موفق­تر خواهند بود و کدامیک توانایی موفق­تر مدیریت جامعه امروزی را خواهند داشت، پرداختیم.

به این ترتیب در پژوهش پیش رو آغاز با گذری بر عقاید و آراء امیر المونین با علم مدیریت و به گونه کلی یک مدیر شایسته آشنا میشویم و به مطالعه جوانب یک مدیریت شایسته میپردازیم و سپس با مطالعه آراء مولانا به مطالعه این موضوع از منظر مولانا پرداخته­ایم.

امید می باشد انشاالله این مطالعه مورد بهره گیری قرار گیرد و خوانندگان محترم بدانند که از این منظر که علم مدیریت از دیدگاه علی ابن ابی طالب در نامه­ ها وحکمت­های نهج البلاغه اظهر من الشمس می باشد این مجموعه جمع بندی شده می باشد.

2-1- اظهار مسأله

مانند معیارهای مهم در سعادت جامعه، شایستگی مدیران و کارگزاران آن جامعه می باشد. در سازمان‌ها نیز موفقیت سازمان در رسیدن به اهداف سازمانی منوط به مدیرانی کاردان و لایق می‌باشد. پس انتخاب کارگزاران و مدیران اصلح، پژوهش و مطالعه فراوان می­طلبد و بایستی معیارهایی برای سنجش افراد و انتخاب ایشان در نظر گرفته گردد. نهج البلاغه و سیره عملی علی(ع) مشحون از اصول و مفاهیم مناسب برای مدیریت می باشد. اهمیت تبیین صفات و خصوصیات مدیران از دیدگاه حضرت علی(ع) از آنجا عیان می­گردد که در اندیشه حضرت علی(ع) هیچ خطری برای جامعه اسلامی، همچون خطر بر سر کار آمدن افراد فاقد اهلیت یا کم‌صلاحیت نیست.

نگاه هرمونوتیک از موضوعات مورد بحث در مدیریت در دنیای امروز می باشد. نگاهی که  بر اساس آن از منظر تأویل­ها و تفسیرها بتوان به مفاهیم مدیریتی اندیشید. کتابهای بزرگی زیرا مثنوی می­توانند در این زمینه مایۀ الهام باشند.  

مولوی با سخنان حضرت علی علیه السلام آشنایی کامل داشته و در داستانهای بسیاری به تبیین اندیشه ­های آن حضرت پرداخته می باشد. مولانا به مسائل کلان فلسفه سیاست توجه داشت. او برای رسیدن به کمال و سعادت و شکوفایی و اوج انسانیت حکومتی معنوی را پیشنهاد می­کند که مهمترین ویژگی حاکمان آن دوری از هوا و هوس و خودخواهی می باشد و در خلال بحث در این زمنیه، در بخشهایی از مثنوی به تبیین دیدگاه­هایش در خصوص ویژگی­های مدیر شایسته پرداخته می باشد.

نگارنده در این پژوهش به مطالعه دیدگاه­های حضرت علی (ع) و نگاه مولوی به این موضوع می پردازد. برای این مقصود پس از تبیین ویژگی­هایی که حضرت در این زمینه فرموده ­اند و اظهار دیدگاه­ های مدیریتی در مثنوی، به تحلیل و اندازه مطابقت این دو منظر پرداخته می گردد. گرچه این کوشش ناچیز، قطره‌ای از اقیانوس بی‌انتهای معارف اهل بیت(ع) می‌باشد.

پس سوال اصلی در این پژوهش که نگارنده را تات به انتها همراهی کرده می باشد عبارت می باشد از:”کشف اندازه نزدیکی اشعار مولوی با گفته­ های حضرت علی (ع) در مبحث مدیریت”.

3-1- پیشینه پژوهش

با در نظر داشتن کار  تطبیقی که نگارنده قصد انجام آن را دارد، به نظر میرسد تا کنون پژوهشی در این زمینه انجام نشده می باشد. اگرچه دیدگاه ­های مدیریتی حضرت علی (ع) مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفته می باشد. اما «شایستگی­های مدیریتی» در مثنوی مورد مطالعه قرار نگرفته می باشد و همچنین مقایسه ­ای نیز میان  دیدگاه­های حضرت علی (ع) در زمینۀ شایستگی­های مدیریتی و دیدگاه ­های اظهار شده در مثنوی در این زمینه، انجام نشده می باشد.

4-1- فرضیه ها

آشنایی عمیق مولوی با اندیشه­های حضرت علی (ع) منجر به دیدگاه­های مشترک او در موضوع شایستگی­های مدیریتی با دیدگاه ­های حضرت علی (ع) و بازتاب دیدگاه­های آن حضرت در این زمینه در مثنوی شده می باشد.

پژوهش و دستیابی به  اصول تبیین شده در خصوص شایستگی­های مدیریتی در مثنوی، می­تواند به نگاه تازه­ای در این زمینه از منظر ادبی و بهره گیری از دستاوردهای آن در علم مدیریت منجر گردد.

 :دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

دیدگاه ­های حضرت علی(ع) در زمینۀ شایستگی­های مدیریتی گسترده تر از پرداخت این موضوع در مثنوی می باشد.

5-1- روش پژوهش

آغاز کلیات و مفاهیم موضوع مانند مفاهیم مربوط به ویژگی­های مدیر شایسته در منابع مربوطه مطالعه می گردد. سپس فیش برداری در زمینۀ دیدگاه ­های حضرت علی (ع) در زمینۀ شایستگی­های مدیریتی پرداخته می گردد و سپس این موضوع در مثنوی مولوی مطالعه خواهد گردید و در انتها به تحلیل و ارزیابی این دو دیدگاه می­پردازیم.

روش گرد آوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه­ای می باشد وابزار این گرد آوری فیش­ها، نمودارها و بانک­های اطلاعاتی بوده می باشد. و در ادامه پس از گردآوری اطلاعات روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به شیوه توصیفی و مقایسه تطبیقی بوده می باشد.

در این پایان نامه با محدودیت­هایی هم رو به رو بودیم که اکثرا به دلیل برداشت­های متنوعی که می گردید از اشعار مولوی داشت پیش روی نگارنده قرار می گرفتند، زیرا که دریافت صحیح و روشن از ابیات و سپس قرار دادن آن­ها پیش روی فرمایشات صریح حضرت امیر کار ساده­ ای نخواهد بود. همچنین کمی ابیات مولوی در باب مدیریت در قبال حجم وسیعی از فرمایشات حضرت علیدر این باب از دیگر محدودیت­های این پژوهش بوده می باشد، امید می باشد این کوشش مورد رضایت پروردگار و استاد محترم قرار گیرد.

فصل دوم: ویژگی­های مدیر شایسته از منظر تئوری­های مدیریت و از دیدگاه مدیریت اسلامی

مقدمه:

در این فصل به معیارهای تبیین شده برای یک مدیر شایسته و شایستگی­های تعریف شده برای یک مدیر در تئوری­های مدیریتی غربی و تئوری­های مدیریت اسلامی می­پردازیم تا معیار و استانداردهایی برای این بحث جهت مطالعه و ورود به بحث اصلی به دست بیاوریم.

1-2- شایستگی­های مدیریتی از منظر تئوریهای مدیریتی 

قدمت موضوعات مربوط به رهبری در غرب را می­توان به دوران پیش از مسیح نسبت داد. همواره در طول تاریخ افرادی نظیر افلاطون ماکیاولی و هابز در غرب و یا کنفسیوس و زانگزی در شرق برای تبیین چگونگی به وجود آمدن یک رهبری خوب در کوشش بوده­اند. برای مثال 500 سال قبل از مسیح کنفسیوس چهار عامل را برای رهبران اثربخش به این تبیین اظهار کرده می باشد:

1- عشق

2- هدایت کامل

3- پرهیزگاری

4- میانه روی

برای شروع بحث آغاز به تعاریفی که در تئوری­های مدیریت از «مدیر» ارائه شده می باشد می­پردازیم: از نظر تاتنبام رهبری عبارت می باشد از نفوذ میان­فردی که در وضعیتی خاص از طریق فرایند ارتباطات در جهت دستیابی به هدف یا اهدافی معین اعمال می­گردد. استونر، رهبری را فرآیند هدایت و اعمال نفوذ بر فعالیتهای گروه یا اعضای سازمان تعریف می­کند. به عقیدۀ وی این تعریف سه کاربرد مهم دارد نخست آن که رهبری در ارتباط با زیردستان و پیروان مطرح می­گردد زیرا این افراد بایستی دستورات رهبر را بپذیرند. دوم آنکه رهبری مستلزم توزیع نابرابر قدرت میان رهبر و اعضای گروه می باشد و تردیدی نیست که قدرت رهبر به مراتب از پیروان بیشتر می باشد و سوم آنکه رهبری مستلزم توانایی برای اعمال نفوذ بر رفتار پیروان می باشد.

در سال 1938 محققی به نام بارنارد در مطالعاتش به موضوع  وظایف یک رهبر تصریح کرده می باشد. به گفتۀ وی مدیر واقعی بایستی از عهدۀ هر دو وظایف مدیریتی و عاطفی خود به خوبی بر آید، وی این وظایف را تحت عنوان وظایف شناختی و وظایف روانی نام­گذاری کرده می باشد. وظایف شناختی شامل راهنمایی، هدایت و الزام به انتخاب و اقدام (تصمیم­گیری) و وظایف روانی شامل جنبه­های عاطفی و انگیزشی نظیر هدف­گذاری و توسعۀ اعتماد و تعهد با هدف طرفداری از اهداف اخلاقی بزرگ. (علوی، هدایتی نیا، 1385: 12-13).

تعداد صفحه : 92

قیمت : 14700 تومان

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد ادبیات فارسی: واژه ها و ترکیبات و صنایع بدیع و نکته های بلاغی و بعضی نکات دستوری، اشارات قرآنی، تلمیحات به 20 قصیده اول دیوان مجیرالدین بیلقانی

بلافاصله پس از پرداخت لینک دانلود فایل در اختیار شما قرار می گیرد

و در ضمن فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می گردد.

پشتیبانی سایت :        ****       serderehi@gmail.com

در صورتی که مشکلی با پرداخت آنلاین دارید می توانید مبلغ مورد نظر برای هر فایل را کارت به کارت کرده و فایل درخواستی و اطلاعات واریز را به ایمیل ما ارسال کنید تا فایل را از طریق ایمیل دریافت کنید.

***  **** ***