جستجو در سایت :   

۳-۹-۲ ائتلاف با یکی از ایرلاین های اطراف ایران
شکل دادن ائتلاف استراتژیک با یکی از ایرلاین هایی که در همسایگی ایران هستند، می‌تواند بهترین ابزار برای بهبود وضعیت فعلی حمل‌ونقل هوایی در ایران باشد. این کار نسبت به پیوستن به یکی از سه ائتلاف بزرگ، کار راحت تری می باشد و در ضمن می‌تواند تمرین مناسبی برای همکاری با یکی از سه ائتلاف بزرگ باشد.
با مطالعه کشورهای مجاور جمهوری اسلامی ایران، می‌توان چندین گزینه برای ایجاد ائتلاف پیدا نمود. تشکیل دادن ائتلاف با ایرلاین های امارات و قطر عملاً غیرممکن می باشد. زیرا این ایرلاین ها به خاطر پشتیبانی شدن به وسیله‌ی شیوخ متمول عربی احتیاجی به تشکیل دادن ائتلاف ندارند. آن‌ها حتی با هیچ‌کدام از سه ائتلاف بزرگ بین‌المللی همکاری ندارند زیرا در هر شرایطی قادر به حضور در بازار هستند. ائتلاف با عراق و افغانستان هم سودی برای ما نخواهد داشت و ما انگیزه‌ای برای همکاری با آن‌ها نداریم. همچنین به خاطر وجود اختلاف‌های ایدئولوژیک و مبنایی میان حاکمان آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران، امکان همکاری و ائتلاف با آن‌ها هم وجود ندارد.
در نهایت با حذف کردن گزینه‌های بالا ، می‌توان گفت که ایرلاین های کشورهای ترکیه، ترکمنستان، ارمنستان، گرجستان(با مدیری ایرانی) و پاکستان می‌توانند نامزدهای ما برای ایجاد ائتلاف باشند.

۳-۹ -۳ ائتلاف با دیگر ایرلاین های داخلی
با در نظر داشتن حضور ایرلاین های متعدد در داخل کشور می‌توان یک جایگزین دیگر هم به مسئله اضافه نمود و آن این می باشد که به ایرلاین های داخلی پیشنهاد دهیم که به جای رقابت باهم ( که عملاً رقابت در اندازه گرفتن رانت می باشد) به فکر شکل دادن ائتلاف باشند.
پس یک راه دیگر برای ایران ایر این خواهد بود که برای ایجاد ائتلاف با دیگر ایرلاین های داخلی مانند ماهان ایر یا قشم ایر کوشش کند.
۳-۹-۴ نتیجه
در نهایت، برای انتخاب جایگزین‌های مناسب برای بالا بردن سطح خدمات پروازی در ایران، از چند مدیر در صنعت هوایی ایران و چند استاد دانشگاه می‌خواهیم که با در نظر گرفتن شرایط ایران و مطالبی که تاکنون گفته گردید، به هر کدام از این راهکارها یک عدد از بین ۱ تا ۵ نسبت دهد( از کاملاً نامناسب تا عالی). بعد از آن با معدل‌گیری از این اعداد می‌توان سه راهکار مناسب برای مطالعه در فرایند ANP را انتخاب نمود.
۳-۱۰) معیارهای تصمیم‌گیری
انتخاب شریک، تعیین‌کننده ترین قسمت در ایجاد ائتلاف می باشد. به همین دلیل تدبیر، شناسایی و تشخیص معیارهای تأثیرگذار در انتخاب شریک مناسب، برای شکل دادن ائتلاف لازم می باشد. معیارهایی که معرفی می شوند بایستی منعکس‌کننده‌ی ابزار و راهبردهایی باشند که ائتلاف‌ها به وسیله‌ی آن‌ها بتوانند در جهت بهبود جایگاه رقابتی خود کوشش کنند. همچنین این معیارها بایستی نشان‌دهنده‌ی نیازمندی‌های فردی و محیط عملیاتی ایرلاین ها باشند.
تاکنون هیچ‌گونه لیست یا اختصار‌ای از معیارها که بتوان آن را کامل و دقیق دانست و نسخه‌ای کامل برای رسیدن به موفقت باشند، ارائه نشده است۱۰۷. افراد زیادی در مقالات خود کوشش کرده‌اند که معیارهای کاملی را برای ساختن ائتلاف استراتژیک اظهار کنند.
معیارهایی که در این رساله از آن بهره گیری می گردد، برگرفته از مقاله‌ی لیو۱۰۸ (۲۰۱۲) خواهد بود. او در مقاله‌ی خود با مطالعه معیارهای مختلفی که محققان دیگر ارائه کرده‌اند، یازده معیار را در قالب چهار دسته۱۰۹ برای ایجاد ائتلاف استراتژیک و یافتن شریک مناسب اظهار کرده می باشد. چهار دسته‌ای که لیو به آن‌ها تصریح کرده می باشد عبارت‌اند از:
تشکیلات سازمانی۱۱۰
استراتژی
مالی۱۱۱
خدمات۱۱۲
در ادامه به مطالعه این دسته از معیارها می‌پردازیم.
تشکیلات سازمانی
این دسته شامل سه معیار زیر می باشد.
ارتباط۱۱۳
این معیار شامل تجربه‌های حاصل از همکاری‌های قبلی و اعتماد بین ایرلاین و شریک ائتلاف، هست.
فرهنگ تعاونی۱۱۴
چگونه یک ایرلاین می‌تواند هدف، رفتار و تعهد سرمایه‌گذاری۱۱۵ خود را با تغییرات حاصل از سازگاری درون سازمانی ائتلاف، تطبیق دهد؟
توانایی یادگیری
توانایی یک ایرلاین در یادگیری از ائتلاف در این معیار آورده شده می باشد. این یادگیری‌ها می‌تواند شامل مهارت‌های فن آوری، نوآورانه و مدیریتی در صنعت حمل‌ونقل هوایی باشد.
استراتژی
دسته‌ی استراتژی شامل چهار معیار زیر می باشد.
منابع
این معیار به معنی اندازه دسترسی ائتلاف به منابع خاص می باشد.
صلاحیت بازاریابی۱۱۶
صلاحیت بازاریابی به توانایی تبلیغات، کانال‌های توزیع و مهارت‌های تبلیغاتی، تصریح دارد
تصویر ائتلاف۱۱۷
زمانی که یک نفر اسم ائتلاف یا لوگوی آن را ببیند، چه چیزی به ذهن او خطور خواهد نمود.
اشتراک‌گذاری ریسک
میزانی از خطر که بین تعدادی از ایرلاین های مختلف درون ائتلاف، تقسیم می گردد.
مالی
این دسته شامل دو معیار زیر می باشد
سودآوری
این معیار امکان افزایش درآمد در صورت پیوستن به ائتلاف را نشان می‌دهد.

 :دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com

سرمایه‌گذاری
برای پیوستن و تعهد یک ایرلاین به ائتلاف، چه اندازه به منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و منابع انسانی، نیاز می باشد.
خدمات
این دسته هم شامل دو معیار می باشد.
خدمات شبکه۱۱۸
آیا ایرلاینی که به ائتلاف می‌پیوندد، می‌تواند یک شبکه‌ی مکمل را تشکیل دهد و خدمات شبکه‌ی خود را افزایش دهد؟
راحتی سفر۱۱۹
این معیار تصریح به اندازه سهولت سفر برای مسافر دارد که با آن می‌تواند به مقصد برسد.
علاوه بر معیارهایی که در بالا به آن تصریح گردید، با در نظر داشتن مطالعات دیگری که انجام گرفته می باشد، ما دسته‌ی معیار “تناسب جغرافیایی”۱۲۰ را هم به معیارها اضافه می‌کنیم که در مقاله‌ی آقای لیو وجود نداشته می باشد. این دسته هم شامل دو معیار می گردد که یکی به جغرافیای بازار تصریح می کند و راجع به تداخل بازاری هشدار می‌دهد و دیگری هم به تناسب محیطی و جغرافیایی کشورها تصریح می کند.۱۲۱
در نهایت در جدول زیر تمامی این دسته‌ها و معیارهای آن‌ها آورده شده می باشد.
دسته
معیار
تشکیلات سازمانی
ارتباط
فرهنگ تعاون
توانایی یادگیری
استراتژی
منابع
صلاحیت بازاریابی
تصویر ائتلاف
اشتراک‌گذاری ریسک
مالی
سودآوری
سرمایه‌گذاری
خدمات
خدمات شبکه
راحتی سفر
تناسب جغرافیایی
عدم تداخل بازار
تناسب جغرافیایی کشورها

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه ارشد درباره ارزیابی کیفی، اطلاع‌رسانی، مصرف‌کننده، ثبات مالی

جدول ۳-۳: دسته معیارها

فصل چهارم
(تجزیه و تحلیل داده ها)

۴ مقدمه
در این فصل به دنبال پاسخ دادن به سؤالات اصلی پژوهش هستیم. طریقه کار به این شکل می باشد که آغاز به مطالعه شرایط ایران در قراردادهای بین‌المللی هوایی می‌پردازیم، سپس تأثیر شرایط سیاسی را بر روی صنعت حمل‌ونقل هوایی ( ایرلاین ها) اظهار می‌کنیم و به پتانسیل ایران برای ورود به قراردادهای جهانی تصریح می‌کنیم. در نهایت فرایند تصمیم‌گیری برای انتخاب شریک مناسب را به نتیجه می‌رسانیم.

۴-۱ انواع توافقنامه‌های همکاری بین ایرلاین ها
قبل از هر چیز آغاز لازم می باشد با انواع توافقنامه‌های میان ایرلاین ها آشنا شویم.
۴-۱-۱ توافقنامه ترافیک داخلی چندجانبه۱۲۲
MITA توافقنامه‌ای می باشد که به موجب آن مسافرین و بارها از یک سند ترافیک استاندارد برای جابه‌جایی در حالت‌های مختلف حمل‌ونقل، برای رسیدن به مقصد نهایی، بهره گیری می‌کنند.
بهره گیری از این قرارداد برای اعضای IATA و غیر آن که کدهای هوایی اختصاص داده‌شده توسط IATA را دارند، آزاد می باشد.

۴-۱-۲ توافقنامه Block Seat
توافقنامه‌ای می باشد که به وسیله‌ی آن می‌توان قیمت‌گذاری و بازاریابی مستقل را روی تعداد صندلی‌ها در پروازهای مشترک انجام داد. در این قرارداد ایرلاین غیر عملگر۱۲۳ تعداد ثابتی از صندلی‌های پرواز را می خرد و ریسک عدم فروش این پروازها را می‌پذیرد. این توافق حالت خاصی از قرارداد codeshare می باشد.

۴-۱-۳ توافقنامه codeshare
در این توافقنامه ایرلاین ها پرواز یکسان خود را باهم به اشتراک می‌گذارند. یک صندلی می‌تواند در یک ایرلاین خریداری گردد درحالی‌که در واقعیت ایرلاین همکار کار پرواز را انجام می‌دهد.
۴-۱-۴ توافقنامه ۱۲۴SPA
در این توافقنامه در یک پرواز خاص، بخشی از مسیر به وسیله‌ی یک ایرلاین طی می گردد و ادامه‌ی آن به وسیله‌ی ایرلاین همکار انجام می‌گیرد.

۴-۲ شرایط ایران ایر در بازار بین‌المللی
۴-۲-۱ توافقنامه‌های ایران ایر
در میان توافقنامه‌های بالا، دو قرارداد آخر از اهمیت بالا تری برخوردار هستند. در حال حاضر ایران ایر فقط با دو ایرلاین دیگر قرارداد codeshare دارد. تعداد قراردادهای SPA ایران ایر هم در حال حاضر ۲۳ قرارداد می باشد که این عدد دو سال پیش ۳۵ بوده می باشد. درحالی‌که Turkish Airline، با ۱۲۵ ایرلاین قرارداد SPA را بسته می باشد و با ۳۶ ایرلاین دارای قرارداد codeshare می باشد.

۴-۲-۲ مقصدهای ایران ایر
تا ماه سپتامبر ۲۰۱۳ ایران ایر دارای ۸۰ فرودگاه مقصد بوده می باشد که از این تعداد ۵۰ فرودگاه در خارج از ایران هستند. پیش روی Turkish Airline با ۲۳۸ مقصد مختلف در ۱۰۰ کشور دنیا در ارتباط می باشد.

۴-۳ شرایط سیاسی و تأثیر آن بر عملکرد ایران ایر
از ابتدای انقلاب اسلامی در ایران، صنعت حمل‌ونقل هوایی درگیر مسائل مربوط به تحریم بوده می باشد. راجع به این تحریم‌ها و تأثیرات آن بر صنعت حمل‌ونقل هوایی در ایران زیاد صحبت شده می باشد. این تحریم‌ها در دو سال اخیر بیشتر شده می باشد و در صورت ادامه‌دار شدن آن، در آینده‌ای نه چندان دور ایران ایر دیگر امکان انجام پروازهای بین‌المللی را نخواهد داشت.
این تحریم‌ها از جهات مختلفی می‌تواند روی عملکرد ایران ایر تأثیر بگذارد.

۴-۳-۱ اثر تحریم‌ها بر ناوگان ایران ایر
این تحریم‌ها باعث شده می باشد که ناوگان فعلی ایران ایر و بقیه ایرلاین هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، فرسوده و قدیمی باشد. تعمیر و نگهداری هواپیماهای آن‌ها سخت و هزینه بر شده می باشد و عملاً ایران ایر هواپیماها را در سال‌های انتهایی مدت زمان کارکردشان در اختیار دارد. همین امر باعث شده می باشد که کیفیت خدمات ارائه‌شده توسط ایران ایر با استانداردهای بین‌المللی فاصله‌ی زیادی پیدا

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید