جستجو در سایت :
دانشکده علوم و فنون قرآن تهران
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن مجید
موضوع:
راهکارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان (شکل گیری تربیت قرآنی)
استاد راهنما:
جناب آقای دکتر محمدی آشنانی
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی گردد
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود می باشد)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)
فهرست مطالب:
مقدمه. 1
کلیّات… 3
فصل اول:شناخت واژگانی، اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی.. 10
1-1-بخش نخست: مفهوم شناسی اصطلاحات……………………………………………………………………………………………………………………11
1-1-1- واژهشناسی تربیت… 11
1-1-1-1- مفهوم لغوی.. 11
1-1-1-2- مفهوم اصطلاحی.. 14
1-1-1-2-1- تربیت در نگاه اندیشمندان غیر مسلمان. 14
1-1-1-2-2- تربیت در نگاه اندیشمندان مسلمان. 14
1-1-1-2-3- تربیت در اصطلاح قرآن. 15
1-1-1-3- واژگان معادل تربیت در قرآن. 18
1-1-1-3-1- اصلاح.. 18
1-1-1-3-2- تزکیه. 18
1-1-1-3-3- رشد. 19
1-1-1-3-4- هدایت… 20
1-1-2- واژهشناسی کودک.. 21
1-1-2-1- مفهوم لغوی.. 21
1-1-2-2- مفهوم اصطلاحی.. 21
1-1-2-3- واژگان مترادف کودک.. 21
1-1-2-3-1- مفهوم لغوی و اصطلاحی طفل.. 21
1-1-2-3-2- مفهوم لغوی و اصطلاحی صبیّ.. 22
1-1-2-3-3- مفهوم لغوی و اصطلاحی ولد. 23
1-1-2-3-4- مفهوم لغوی و اصطلاحی صغیر. 24
1-1-2-3-5- مفهوم لغوی و اصطلاحی غلام. 25
1-1-3- اصول. 25
1-1-4- روش… 26
1-2-بخش دوم: اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی………………………………………………………26
1-2-1- اهمیت دوران کودکی.. 26
1-2-2- اهمیت شناخت کودک و آشنایی با مراحل رشد و پذیرش دین در کودکان و نوجوانان……………………………………………………………………………………………………………………29
1-2-2-1- مراحل رشد تفکّر دینی در کودکان و نوجوانان از منظر روانشناسی.. 30
1-2-2-1-1- دوره تفکّر پیش مذهبی(هفت تا هشت سالگی) 30
1-2-2-1-2- دوره تفکّر مذهبی ناقص اول(هفت تا نه سالگی) 31
1-2-2-1-3- دوره تفکّر مذهبی ناقص دوم(9 تا 11 سالگی) 31
1-2-2-1-4- دوره اول تفکر مذهبی شخصیتی(11 تا 13 سالگی) 32
1-2-2-1-5- دوره دوم تفکّر مذهبی شخصیتی(13 سالگی به بعد) 33
1-2-2-2- تطوّر و مراحل رشد کودک از منظر قرآن کریم و روایات… 33
1-2-2-2-1- ویژگیهای دوران کودکی.. 34
1-2-2-2-2- فرآیند کلی پذیرش دینی.. 36
1-2-2-2-2-1- مرحله نظاره (در 7 سال اول زندگی، دوران قبل از دبستان) 36
1-2-2-2-2-2- مرحله تقلید (در 7 سال دوم زندگی، یعنی دوران دبستان) 36
1-2-2-2-2-3-مرحله بینش(در 7 سال سوم زندگی، دوران نوجوانی و جوانی)…… 37
1-2-3- ویژگیهای روشهای تربیتی کودکان. 37
1-2-3-1- اهمیت انتخاب روش مناسب تربیتی.. 37
1-2-3-2- بهره گیری از روشهای غیر مستقیم. 38
1-2-4- سنّ شروع تربیت دینی ـ قرآنی.. 39
فصل دوم: مجموعه اصول، روشهای تربیتی و چگونگی کارآمدی هر یک، در تربیت قرآنی……………………………………………………………………………………………………………………… 40
2-1- اصل تمکّن و رعایت تفاوتهای فردی………………………………………………………………… 42
2-1-1- آموزش تدریجی.. 43
2-1-2- در نظر داشتن فطرت در تربیت قرآنی.. 44
2-1-3- رعایت همزبانی و همسطحی با کودکان. 47
2-1-4- تکلیف به قدر توانایی.. 49
2-1-5- رعایت مساوات و پرهیز از تبعیض…. 49
2-1-6- بهره گیری از روشهای نظارهای.. 51
2-1-6-1- نظاره آفرینش(آفریدگان) 52
2-1-6-1-1- روش ایفای تأثیر (نمایش، نمایشنامه) 53
2-1-6-1-1-1- روش ایفای تأثیر در قرآن و سیره معصومان : 55
2-1-6-1-1-2- چگونگی اجرای نمایشهایی با مضامین دینی و قرآنی.. 59
2-1-6-1-2- چگونگی کارآمدی نظاره آفرینش در تعلیم آموزههای قرآنی(به خصوص توحید و معاد) 60
2-1-6-2- نظاره اقدام.. 61
2-1-6-2-1- روش الگویی.. 61
2-1-6-2-1-1- ضرورت اتخاذ شیوه اسوه نمایی (روش الگویی) 62
2-1-6-2-1-1-1- ابعاد توجه قرآن به ضرورت روش الگویی.. 62
2-1-6-2-1-1-1-1- معرفی اسوهها 64
2-1-6-2-1-1-1-2- ویژگیهای الگوهای قرآنی.. 67
2-1-6-2-1-1-1-2- اسوهپذیری و حرکت به سوی اسوهها (توصیه به مؤمنان به کوشش برای اسوه شدن) 68
2-1-6-2-2- چگونگی کارآمدی نظاره اقدام(روش الگویی) در تعلیم آموزههای قرآنی.. 69
2-1-6-2-3- آسیب روش الگویی: تعارض بین الگوها 70
2-1-6-2-2- روش عملگرایی (هماهنگی قول و اقدام) 71
2-1-6-2-2-1- چگونگی کارآمدی روش اقدامگرایی در آموزش تعالیم قرآنی.. 73
2-2- اصل سهولت………………………………………………………………………………………………. 74
2-2-1- روش مدارا و گذشت… 75
2-2-2- چگونگی کارآیی روش مدارا و گذشت در آموزش قرآن. 77
2-3- اصل تکریم………………………………………………………………………………………………… 77
2-3-1- روشهای تکریم و تکریم کودک.. 79
2-3-2- چگونگی کارآیی روشهای تکریم کودکان. 83
2-3-2-1- توجه دادن متربّی به آخرت و امور آن. 83
2-3-2-1-1- راهکارهای ایجاد زمینه آشنایی کودکان با جهان آخرت… 85
2-3-2-1-1-1- خیراندیشی و صالحنگری.. 85
2-3-2-1-1-2- فرهنگ سپاس و تقدیر. 87
2-4- اصل مداومت و محافظت بر اقدام……………………………………………………………………. 87
2-4-1- روش تمرین و تکرار. 90
2-4-1-1- اثرات روش تمرین و تکرار. 90
2-4-1-1-1- تلقین و القاء مطلب… 90
2-4-1-1-2- تأکید بر اهمیت مطلب… 91
2-4-1-1-3- یادآوری؛ زمینهسازی برای طرح موضوعات جدید. 91
2-4-1-2- معایب تکرار و رفع آن. 92
2-4-2- چگونگی کارآیی روش تمرین و تکرار در آموزش تعالیم قرآنی.. 95
2-4-2-1- بهره گیری از فرصتهای آموزشی و ارتباط دادن درس قرآن با زندگی (زیستن قرآنی) 95
2-4-2-2- ضرورت نوآوری و تنوّع در روشهای تربیت قرآنی.. 97
2-4-2-2-1- ضرورت خلّاقیّت و نوآوری در تربیت دینی از منظر مبانی دینی.. 98
2-4-2-2-1-1- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه قرآن. 98
2-4-3-2-1-2- خلّاقیّت و نوآوری از دیدگاه معصومین: 103
2-5- اصل تعقّل و تفکّر……………………………………………………………………………………….. 106
2-5-1- روشهای اکتشافی.. 107
2-5-1-1- تحریک حس کنجکاوی.. 109
2-5-1-2- برانگیختن سؤال در ذهن مخاطب… 109
2-5-1-3- روش طرح سؤال. 110
2-5-1-4- روش مقایسه. 111
2-5-2- کاربرد روشهای اکتشافی در تعلیم آموزههای قرآن. 112
2-5-3- پاسخ محوری بودن؛ آسیب سیستم آموزشی کشور. 114
2-6- اصل انگیزش احساسات و عواطف…………………………………………………………………… 115
2-6-1- عوامل ایجاد انگیزه در فراگیران قرآن. 115
2-6-1-1- تأثیر محبت و برقراری ارتباط صمیمانه. 116
:دانلود فایل متن کامل پایان نامه در سایت sabzfile.com
2-6-1-1-1- آثار محبت به کودکان. 119
2-6-1-1-2- شیوههای ابراز محبت به کودکان. 120
2-6-1-1-3- چگونگی بهکارگیری محبت در تربیت قرآنی کودکان. 122
2-6-1-2- بهره گیری از روشهای هنری در تربیت قرآنی.. 131
2-6-1-2-1- بهره گیری از جلوههای هنری قرآن، احادیث و ادعیه اسلامی.. 133
2-6-1-2-1-1- وزن و آهنگ… 133
2-6-1-2-1-2- تصویرسازی و خیالانگیزی.. 133
2-6-1-2-1-2-1- شاخصههای تصویرگری مناسب برای کتابهای قرآنی کودکان. 135
2-6-1-2-1-3- تمثیل و تشبیه. 136
2-6-1-2-1-3-1- چگونگی کارآمدی تمثیل و تشبیه در آموزش قرآن. 138
2-6-1-2-1-4- قصهگویی.. 138
2-6-1-2-1-4-1- طبقه بندی قصههای قرآن کریم برای کودکان. 140
2-6-1-2-1-4-2- شیوههای اظهار قصههای قرآنی برای کودکان. 141
2-6-1-2-1-4-3- نقدی بر داستانهای دینی و قرآنی برای کودکان. 143
2-6-1-3- شعر و سرود. 147
2-6-1-3-1- چگونگی بهره گیری از شعر و سرودهایی با مفاهیم قرآنی.. 148
2-6-1-4- طرّاحی و نقّاشی.. 151
2-6-1-4-1- چگونگی بهره گیری از طرّاحی و نقّاشی در تعلیم آیات… 152
2-6-1-5- روش تشویق.. 153
2-6-1-5-2- چگونگی تأثیر روش تشویق بر تربیت قرآنی کودکان. 159
2-6-1-6- روش بازیهای تربیتی.. 160
2-6-1-6-1- اهمیت و تأثیر بازی در تربیت کودک.. 160
2-6-1-6-2- وظایف والدین در مورد بازی کودکان. 165
2-6-1-6-3- نکاتی درمورد بازی کودکان. 166
2-6-1-6-4- بازیهای رایانهای.. 169
2-6-1-6-5- اسباببازیها 170
2-6-1-6-5-1- معضلات تولید اسباببازی در ایران. 171
2-6-1-6-5-2- نکاتی برای تولیدکنندگان و عرضهکنندگان اسباببازی.. 172
2-6-1-6-5-3- تأثیر بازیهای قرآنی در انس کودکان با قرآن. 173
2-7- اصل آراستگی…………………………………………………………………………………………….. 175
2-7-1- روش آراستن ظاهر. 175
2-7-2- روش تزیین کلام. 176
2-7-3- چگونگی تأثیرگذاری روش آراستگی ظاهر و کلام در آموزش قرآن. 177
فصل سوم: نهادهای مسئول کارآمد سازی آموزههای قرآن………………………………………………178
3-1- خانواده……………………………………………………………………………………………………… 180
3-1-1- ضرورت مسئولیت تربیت دینی والدین.. 183
3-1-2- وظایف والدین برای تربیت دینی کودکان بر اساس آیات قرآن و روایات… 184
3-1-2-1- دعا کردن برای طلب فرزند و ذریّهای پاک.. 184
3-1-2-2- در نظر داشتن آینده فرزندان و منشأ خیر بودن آنها 184
3-1-2-3- تأثیر نامگذاری نیکو. 185
3-1-2-4- تأثیر گفتن اذان و اقامه در گوش نوزادان. 186
3-1-2-5- تحنیک یا کام برداشتن.. 187
3-1-2-6- تبریک و دعا به مناسبت تولّد فرزند. 189
3-1-2-7- حفظ و صیانت فرزندان از آسیبهای معنوی.. 189
3-1-2-8- قرار دادن خانه به عنوان پایگاه نشر معارف اسلامی.. 192
3-1-2-9- شکلدهی و شکوفایی امور فطری فرزندان (مانند نماز) 193
3-1-2-10- رشد و شکوفایی بر پایه خلقیات فرزندان. 195
3-1-2-11- تعلیم قرآن و چگونگی آموزش آن به فرزندان. 196
3-1-2-11-1- آموزش قرآن به کودکان در سیره معصومان : 197
3-1-2-11-1-1- هزینه کردن برای آموزش قرآن. 197
3-1-2-11-1-2- پاداش آموزش قرآن به فرزند. 198
3-1-2-11-1-3- آموزش قرآن به عنوان اولین ماده درسی.. 198
3-1-2-11-1-4- عادت دادن کودکان به قرائت قرآن. 199
3-1-2-11-1-5- علت تأکید معصومان:بر آموزش قرآن در دوره کودکی.. 200
3-1-2-11-1-6- علت انتخاب قرآن، به عنوان اولین ماده درسی آموزش… 201
3-1-2-11-1-7- علت اصرار داشتن بر تلاوت قرآن توسط کودکان. 202
3-1-2-12- انتقال فرهنگهای دینی جامعه به فرزندان. 203
3-1-2-13- مشارکت دادن همه اعضای خانواده در انجام کارهای خیر. 204
3-1-2-14- حسّاس بودن نسبت به زندگی معنوی فرزندان پس از مرگ… 204
3-1-2-15- اولویت بندی مفاهیم تربیتی بر اساس منشور تربیتی لقمان. 205
3-1-2-15-1- مسائل اعتقادی.. 205
3-1-2-15-1-1- موردها مورد توجه در تربیت اعتقادی.. 206
3-1-2-15-1-1-1- دعوت به توحید. 206
3-1-2-15-1-1-2- در نظر داشتن معاد. 207
3-1-2-15-2- آداب معاشرت… 207
3-1-2-15-3- مسائل عبادی (مخصوصاً نماز) 210
3-1-2-15-3-1- چگونگی آموزش نماز به کودکان و نوجوانان در سیره معصومان:: 213
3-1-2-15-3-1-1- سن شروع آموزش نماز به کودکان. 214
3-1-2-15-3-1-2- سهلگیری در آموزش نماز به کودکان. 214
3-1-2-15-3-1-3- برنامه آموزش نماز در روایات و سیره معصومان: 215
3-1-2-15-3-1-4- مراحل آموزش نماز به کودکان در سیره معصومان: 221
3-1-2-15-4- امر به معروف و نهی از منکر. 222
3-1-2-15-5- ادب راه رفتن.. 223
3-1-2-15-6- ادب سخن گفتن با مردم. 224
3-1-3- پیشنهادهای کاربردی برای انس بیشتر فرزندان با قرآن. 225
3-2- مدرسه………………………………………………………………………………………………………. 228
3-2-1- رویکرد حاکم بر برنامههای درسی ایران. 229
3-2-1-1- رویکرد جدید برنامه آموزش قرآن در دوره ابتدایی.. 230
3-2-1-1-1- جامعیت آموزش… 230
3-2-1-1-2- توجه بیشتر به جنبههای عاطفی و نظری و تأکید بر اقدام.. 231
3-2-1-1-3- در نظر داشتن تواناییها و محدودیتهای رشدشناختی کودکان. 232
3-2-1-1-4- تغییر اساسی در نظام ارزشیابی.. 232
3-2-1-1-5- اتّکا بر راهنما در برنامه درسی.. 232
3-2-2- جایگاه و شأن معلم قرآن. 232
3-2-2-1- ویژگیهای معلّم قرآن. 235
3-2-2-1-1- ویژگیهای ذاتی.. 235
3-2-2-1-1-1- سلامت عقیده 235
3-2-2-1-1-2- نیّت خالصانه و ایمان به ارزش کار تربیتی.. 235
3-2-2-1-1-3- رفتار مطابق گفتار (تدیّن صادقانه) 237
3-2-2-1-1-4- حسن خلق.. 239
3-2-2-1-1-5- پشتکار. 244
3-2-2-1-1-6- بخشش علمی.. 245
3-2-2-1-2- ویژگیهای علمی.. 246
3-2-2-1-2-1- معلومات تخصصی.. 246
3-2-2-1-2-2- معلومات حرفهای.. 246
3-2-2-2- آداب آموزشی.. 248
3-2-2-2-1- شروع با نام خدا 248
3-2-2-2-2- وضو و طهارت… 248
3-2-2-2-3- دعا و استمداد از خدا 249
3-2-3- موانع پیش روی تربیت قرآنی کودک در کشور. 250
3-2-3-1- فقدان برنامهریزان و کارشناسان باصلاحیت… 250
3-2-3-2- فقدان پژوهشهای آکادمیک کافی.. 250
3-2-3-3- عدم جامعنگری به وجود بشر. 251
3-2-3-4- عدم در نظر داشتن روح و ملکوت بشر. 251
3-2-3-5- عدم در نظر داشتن اهداف چند ساحتی.. 252
3-2-3-6- اصطکاک با تعصّبها، خرافات و غرائز حیوانی.. 252
3-2-3-7- اشکال انگیزه 253
3-2-3-8- سختی پیشروی و آسانی عقبگرد. 254
3-2-3-9- انتزاعی بودن مفاهیم. 254
3-2-3-10- جهل مرکب یا پیشفرضهای غلط.. 254
3-2-3-11- عدم تعامل مربّی پرورشی با مربّیان دینی و قرآن. 255
3-2-3-12- طریقت داشتن قرآنآموزی به جای موضوعیت داشتن آن. 256
3-2-3-13- داشتن نگاهی جنبی به درس قرآن. 257
3-2-4- راهکارهای عملی جهت بهره گیری گروه برنامهریزی قرآن. 257
3-2-4-1- تغییر در محتوای برنامه آزمایشی قرآن. 257
3-2-4-2- ارتقای صلاحیتهای علمی و حرفهای معلّمان قرآن. 259
3-2-4-3- تداوم انس روزانه با قرآن. 259
3-2-4-4- خاتمه دادن به تفکیک خواندن و فهمیدن قرآن از یک دیگر. 259
3-2-4-5- تشکیل کرسیهای روششناسی آموزش قرآن. 259
3-2-4-6- ایجاد انسجام و وحدت رویه همه دروس با درس قرآن. 259
3-2-4-7- تدوین برنامه درسی اخلاق مدار. 260
3-2-5- راهکارهایی برای ایجاد علاقه و تقویت مهارت دانشآموزان به خواندن روزانه قرآن کریم 260
3-3- رسانههای جمعی…………………………………………………………………………………………. 263
3-3-1- تأثیرات فیلم و تئاتر. 265
3-3-2- راهکارهای اجرایی برای اثرگذاری بیشتر رسانهها در شکل گیری تربیت قرآنی کودکان. 266
3-3-2-1- شناسایی شاخصهای تربیت قرآنی کودکان و لزوم هماهنگی همه نهادها بر اساس شاخصها 266
3-3-2-2- بهرهگیری از تبلغات مناسب… 266
3-3-2-3- افزایش برنامههای آموزشی مرتبط با دینداری کودکان برای والدین.. 267
3-4- مساجد……………………………………………………………………………………………………… 267
3-4-1- راههای جذب کودکان به مساجد. 269
3-5- دارالقرآنها و مهد قرآنها………………………………………………………………………………. 270
3-5-1- بایستههای آموزش قرآن به خردسالان. 271
3-5-1-1- برخورداری از آگاهی و باورهای عمیق دینی.. 271
3-5-1-2- لزوم تربیت کارشناس آموزش قرآن. 271
3-5-1-3- اهتمام به آموزش مفاهیم قرآنی به جای تربیت قاری و حافظ قرآن. 272
3-5-1-4- عدم بهره گیری از روش زبانآموزی در آموزش قرآن. 272
3-5-1-5- آموزش تصویری قرآن به کودکان. 272
3-5-1-6- کاستن از حجم مفاهیم قرآنی.. 273
3-5-1-7- تدوین آییننامه در حوزه آموزش قرآن. 273
3-6- سایر نهادهای مسئول تربیت قرآنی کودکان………………………………………………………… 273
3-6-1- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 274
3-6-2- سازمان انجمن مرکزی اولیاء و مربَیان. 276
3-6-3- سازمان اوقاف و امور خیریه. 277
3-6-4- سازمان دارالقرآن الکریم. 277
نتایج کلی پژوهش……………………………………………………………………………………………………278
پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………….280
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………………….282
چکیده عربی…………………………………………………………………………………………………………..309
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………………310
چکیده
این پژوهش، با عنوان «راهکارهای کارآمدسازی آموزههای قرآن برای تعلیم و تربیت قرآنی کودکان» در سه فصل به تبیین ذیل، نکات را تدوین و ارایه نموده می باشد.
فصل اول این پژوهش، به شناخت واژگان مرتبط با موضوع، مانند تربیت، کودک، اصل و روش و نیز اظهار اهمیت و ویژگیهای دوران کودکی اختصاص یافته می باشد.
در فصل دوم، به مجموعه اصول و روشهای تربیتی متناسب با آنها تصریح شده می باشد که عبارتند از: اصل تمکّن و رعایت تفاوتهای فردی و روشهای آن مانند آموزش تدریجی و در نظر داشتن فطرت در تربیت قرآنی و… ؛ اصل سهولت و روش مدارا و گذشت؛ اصل تکریم و روشهای آن مانند انتخاب نام زیبا، سلام کردن به کودکان و…؛ اصل مداومت و محافظت بر اقدام و روش تمرین و تکرار؛ اصل تعقّل و تفکّر و مجموعه روشهای اکتشافی مانند تحریک حس کنجکاوی و…؛ اصل انگیزش احساسات و عواطف و روشهای محبت، بهره گیری از روشهای هنری در تربیت قرآنی (مانند تصویرگری، تمثیل و تشبیه، قصهگویی، شعر و سرود، طرّاحی و نقّاشی)، تشویق، روش بازیهای تربیتی؛ اصل آراستگی و روش آراستن ظاهر و روش تزیین کلام.
همچنین به چگونگی کارآمدی هر اصل در امر تعلیم آموزههای قرانی به کودکان، تصریح شده می باشد.
پس از تبیین مجموعه اصول و روشها، در فصل سوم، ضمن معرفی نهادهای مسئول کارآمدسازی آموزههای قرآنی مشتمل بر خانواده، مدرسه، رسانه ملی، مساجد، دارالقرآنها و مهدهای قرآنی و… از مسئولیتهای هر یک در این حیطه، همزیرا جامعیت آموزش، بهره گیری از روشهای هنری، توانمند کردن مربّیان قرآن و… سخن به میان رفته می باشد.
مقدمه
بی شک درک سخن و پیام خدا از قرآن کریم، یکی از مهمترین عوامل مؤثّر در تربیت بشر می باشد. انسانی که زندگیاش در پرتو آموزهها و معارف قرآن کریم شکل میگیرد، به همان نسبت، از موفقیت و سعادت برخوردار می باشد.
حال اگر این آشنایی و ارتباط از دوران کودکی باشد، به برکت ویژگیهای سنی این دوره به ویژه ماندگار بودن آن، میتواند در مسیر زندگی فردی و اجتماعی بشر تأثیر بسزایی داشته باشد. بر این اساس، والدین، برنامهریزان و مربّیان، همواره بر موضوع آموزههای قرآن کریم، تأکید جدّی دارند.
هدف از تربیت قرآنی در روایات اسلامی، تربیت یک بشر سالم، متعادل و متکامل در تمام ابعاد فکری، معنوی و فردی بوده و این یک هدف کلی می باشد که بایستی در تمام مراحل زندگی مورد توجه قرار گیرد.
اگر تربیت قرآنی فرزندان بر مبنای خودآگاهی، خودکفایی و خودگردانی باشد، کودکان میتوانند در نتیجه این تربیت، به تدریج در تمام مسایلی که با آن مواجهاند، خلّاق و فعال، راه اصیل زندگی را بیابند و مسیر موفقیت خود را باز کرده و برای سرنوشت خطیر خود تصمیم بگیرند.
تربیت قرآنی یعنی اینکه بشر علاوه بر سلامت روح و روان، بر اساس عقیدهای پاک و راسخ و آرمانی الهی کار کند و خود را با الگوهای بشر کامل متناسب سازد و از سوی دیگر به منافع شخصی و اجتماعی خود توجه کرده و با خودباوری و به کمک معنویت و ابعاد متعالی وجود خویش، گرایشهای دنیوی را تعدیل کند، به اهلبیت عصمت و طهارت:به عنوان مدلهای زندگی برتر عشق و علاقه داشته و نیز جایگاه والدین و خانواده، برایش مهم باشد.
بر این اساس، مقیّد شدن تربیت به آموزههاى دینى و مذهبى، رمز دستیابى به آرامش، سعادت و کمال مطلوب در هر دو سراست. پس اگر به فرایند تربیت، که امرى پیوسته و همیشگى می باشد، از دوران کودکى و حتى پیش از آن توجه گردد، نتایج فردى و اجتماعى فراوانى به دست مىآید. البته تأکید آموزههاى دینى و روانشناسى بر دوران کودکى، به این معنا نیست که جریان رشد و تربیت بشر، تنها محدود به این دوره می باشد، بلکه پرورش و تربیت بشر در سراسر عمر او تداوم دارد و امکان تحول و سازندگى نیز همواره هست. در میان مراحل رشد بشر، دوران جنینى، شیرخوارگى و هفت سال اول بیش از دیگر مراحل مورد توجه روانشناسان و پیشوایان دینى قرار گرفته می باشد. از اینرو، آگاهى والدین و دستاندرکاران امر تعلیم و تربیت از مراحل رشد، ویژگىها، انتظارات و نیازهاى کودک در هر دوره، در دستیابى به اهداف تربیت تأثیرگذار می باشد. همچنین اصول تربیت دینى که مورد توجه رسول خدا6و ائمه اطهار:بوده می باشد، بایستی در امر تربیت دینى در نظر گرفته گردد.
با در نظر داشتن اینکه در سالهای بعد از انقلاب اسلامی، در زمینههای مختلف قرآنی اعم از روخوانی ، قرائت ، حفظ و… پیشرفتهایی خوبی داشتهایم، اما بایستی توجه داشت که آن چیز که موجب شده تا این کتاب مقدس، نه تنها پس از هزار و چهارصد سال، بلکه حتی برای دهههای بعد از وفات پیامبر6، نیز طراوت و تازگی خود را از دست ندهد، اتکای الفاظ قرآن بر معانی می باشد. به بیانی دیگر زیرا الفاظ و ظواهر از معانی بلند و ماورای زمینی برخوردار هستند، رنگ آن معانی را گرفتهاند و فراتر از زمان شدهاند. از اینرو هیچگاه کهنه و خسته کننده نمیشوند. پس تلاوت قرآن به سبکهای مختلف، حفظ قرآن با شیوههای مختلف، حفظ اعداد آیات و … در محدودهای خاص، جذّابیت دارد و ممکن می باشد پس از مدتی، زیرا جذّابیت خود را از دست میدهد، پس موجب جلب توجه کمتری می گردد. اگر قرآن کریم و پیامبر گرامی اسلام6و ائمه:، به حفظ و تلاوت زیبای قرآن توصیه میکردند، برای آن بود که موجب توجه بیشتر و اقدام به قرآن گردد نه آن که ظاهری از قرآن مورد توجه قرار گیرد و به اهداف اصلی بی مهری گردد. پس بایستی بیش از پیش در جهت گسترش آموزههای قرآنی در بین تمامی اقشار جامعه خصوصاً کودکان کوشید.
امید می باشد که این پژوهش، در جهت نهادینه شدن آموزههای قرآنی، شکل گیری امر خطیر تربیت قرآنی کودکان و آشنایی نهادهای مسئول با مجموعه اصول و روشهای تربیتی، مؤثّر واقع گردد.
تعداد صفحه : 339
قیمت : 14700 تومان