افسردگی پاییز در کمین است | بیماری

بعضی افراد وقتی که به تاریخ سالگردها، مناسبتا و قرارهای خاص نزدیک می شن به طور ناخودآگاهی دچار علائم افسردگی می شن.
روانشناسان میگن: در عین حالا که به دنبال عواملی واسه کمک به بهتر شدن افسردگی هستیم نباید ازعوامل تشدیدکننده این مشکل هم غافل شیم. افسردگی می تونه دلایل و شکلای جور واجور مختلفی داشته باشه که یکی از شکلای جور واجور این مشکل که از شایع ترین شکلای جور واجور اون حساب می شه، افسردگی فصلی اسمشه. شاید شمام با تغییر فصول، تغییراتی رو در خلقیات خود حس کرده باشین.
مثلا بیشتر مردم با فرا رسیدن پاییز به دلیل کم شدن مدت زمان تابش نور خورشید در بعضی روزا، دچار یه جور افسردگی موسوم به «مشکل عاطفی فصلی» یا به اصطلاح افسردگی فصلی می شن. در اینجور شرایطی اطلاع از عوامل تشدیدکننده این مشکل و در نتیجه پیشگیری از این عوامل لازمه.

سایت تخصصی سایک سنترال نوشت: شش عامل تشدیدکننده افسردگی و راه های مقابله با اون از دید روانشناسان به توضیح ذیره:

استرس: به گفته دکتر «دبورا سرانی» روانشناس بالینی دانشگاه «آدلفی» آمریکا، استرس زیاد موجب ترشح هورمون کورتیزول می شه که این هورمون هم به نوبه خود عامل بروز حالتای تحریک، هیجان و زودرنجیه که این خود موجب فشار بر جسم و ذهن ما می شه. به باور سرانی واسه کاهش استرس می تونیم بخشی از فعالیت هامون رو به بقیه محول کنیم یا با تقسیم اونا به چند بخش سبک تر از وضعیت فشار و اضطراب خارج شیم. ایشون عقیده داره که در کنار این راهکارها از بردوش گرفتن فعالیتای زیاد در خونه، مدرسه و محل کار باید دوری کرد.

– خواب بی نظم: رابطه بین خواب و افسردگی بسیار پیچیده س. افراد دپرس معمولا خواب نامنظمی دارن و آدمایی که مشکل خواب به خصوص بی خوابی دارن، بیشتر مستعد افسردگی هستن. خواب کم یا بسیار زیاد، هر دو می تونه افسردگی رو شدید شدن کنه. پس خواب کافی و منظم از بدتر شدن علائم افسردگی جلوگیری می کنه. در واقع داشتن یه دوره خواب ثابت، کیفیت و کمیت خواب رو بهتر کنه. دکتر هم اینکه سرانی میگه: روزانه در ساعات مشخصی بخوابین و از خواب بیدار شید و اگه در طول روز می خوابید، نذارین خواب شبونه تون رو تحت تاثیر بذاره.

– تغذیه ناجور: رابطه بین تغذیه و حالتای روحی هم تاحدود زیادی پیچیده س. اما بعضی از تحقیقات نشون میده که میان بعضی از غذاها و بروز و شدید شدن افسردگی رابطه هست. مثلا براساس این تحقیقات میان به کار گیری غذاهای چرب و خطر دچار شدن به افسردگی رابطه مستقیم هست. کلا تغذیه ناسالم می تونه از عوامل مهم در شدید شدن این مشکل باشه.

– افراد منفی باف و سمی: دکتر سرانی از آدمای منفی باف به عنوان افراد «سمی» یاد می کنه و عقیده داره تا جائی که امکان داره باید از تعامل با این افراد دوری کرد یا دست کم با آدمایی در رابطه بود که نقش منفی افراد مضر رو خنثی کنن. روی افراد قوی از نظر روحی متمرکز شید، چون که در شرایط افسردگی باید تفکرات منفی رو تبدیل به مثبت کرد. پس داشتن اطرافیانی که تاثیر مثبت روی شما دارن روند درمانی شما رو بهتر کنه.

– رسانه ها: اخبار و گزارشای ناراحت کننده و آزاردهنده، افسردگی رو شدید شدن می کنن. پس مطالبی رو واسه مطالعه انتخاب کنین که با اونا احساس آرامش می کنین.

– عکس العمل به سالگردها و مناسبتا: بعضی افراد وقتی که به تاریخ سالگردها، مناسبتا و قرارهای خاص نزدیک می شن به طور ناخودآگاهی دچار علائم افسردگی می شن. اتفاقاتی مثل این از شکست عشقی تا یه قرار ملاقات استرس زا با دکتر رو دربرمی گیرند. راه حل این موضوع به کار گیری تقویم و آمادگی قبلی واسه اینجور روزهاییه.

منبع : ایسنا

جمع آوری سلامت اکاایران

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *