افسردگی و ۶ کاری که باید از آن دوری کرد | بیماری

: افسردگی و ۶ کاری که باید از اون دوری کرد

بیشتر آدمایی که دچار افسردگی می شن اولین قدمی که برمی دارن اینه که از ایجاد رابطه اجتماعی با بقیه دوری می کنن. خیلیا از فعالیت هاشون دست میکشن و دیگه کارایی که معمولا انجام می دادن انجام نمی دن. حتی یه سریای دیگه به سراغ مصرف دخانیات می رن و احساس می کنن که از این روش به غم و ناراحتی خود غلبه می کنن و می تونن اونو از بقیه مخفی کنن. افسردگی در هر فرد با فرد دیگه فرق داره اما این نکته که روز به روز حال فرد بدتر می شه و بیشتر در اون فرو میره در همه یه جوره. 

واسه مقابله با افسردگی و درمان اون اولین و بهترین راه مراجعه به روان شناسا و مشاورانه تا با آگاهی کامل بتونن به افراد کمک کنن که از این مشکل رها شن. اما یه سری مسائل کلی هم هست که با رعایت اونا افراد می تونن تا حدی از پیشرفت اون جلوگیری کنن.

۱. افسردگی و انتخاب تنهایی و گوشه گیر شدن

گوشه گیر شدن از مهم ترین علائم افسردگی است. یکی از هنرمندان آمریکایی هروقت دچار افسردگی می شه گوشه نشین می شه، از خونه بیرون نمی ره و ارتباطش رو با اطرافیانش قطع می کنه. اون به پزشکش می گفت هر چقدر که تنهاتر میشم اندازه افسردگی ام بیشتر می شه و حتی دیگه به حیوان خونگی ام هم توجه نمی کنم.

یکی از روانشناسان میگه وقتی از نظر بالینی دپرس هستیم، هر لحظه دوست داریم که از بقیه دور شیم و سکوت کنیم و قدرت بسیاری واسه انجام این کار به دست میاریم و این دقیقا اتفاقیه که نباید اجازه بدیم که در این برهه از زمان برامون اتفاق بیفته.

گوشه گیری و تنهایی معمولا اندازه افسردگی و حس بد ما رو بیشتر میکنه و عکس العمل عصبی مغز رو تقویت می کنه. در حالی که بر قراری رابطه با بقیه مانند ترمزی واسه این موضوع عمل می کنه.

واسه جلوگیری از این اتفاق با بقیه به خصوص دوستان و خونواده رابطه برقرار کنین و یه لیست از آدمایی که تمایل دارین کنارتون باشن جفت و جور کنین و شروع به ایجاد دوباره رابطه کنین.

۲.  بازبینی شکستای گذشته

این مورد هم جز دامای افسردگیه. فکر کردن و بازبینی شکستای گذشته باعث ایجاد حس بد در افراد می شه. این مسئله باعث می شه که هر چیز منفی در مورد خود فرد بیشتر به چشمش آید و در همه مسائل خود رو مقصر بدونه و از خود سوالای منفی مانند به چه دلیل کسی باید با من دوست شه رو سوال کنه.

نویسنده کتاب «از راه خود بیرون بیا» میگه: یه مثلی هست که میگه وقتی تو ذهن خود هستی، در قلمرو دشمن قدم میزنی. در واقع این مثل به شما میگه که شما خودتون رو پذیرای اون افکار می کنین و خطر اصلی وقتی اتفاق می افته که شما اونا رو باور کنین.

این اتفاق باعث می شه که شخص هر اتفاق معمولی ای رو به صورت منفی برداشت و تفسیر کنه. یکی از روانشناسان میگه وقتی ادما از نظر بالینی دپرس هستن بیشتر زمان و انرژی خود رو صرف بال و پر دادن به این افکار منفی می کنن و بعضی وقتا این زمان زیادتر از اندازه می شه.

واسه اینکه دچار این اتفاق نشید می تونین به فعالیتای جمعی بپردازید یا حواس خود رو به خوندن کتاب گرم کنین.

۳.  پناه بردن به دخانیات

خیلی از افراد موقع افسردگی به دخانیات پناه می برن و این کار رو راهی واسه فرار از غم و ناراحتی می دونن. اما این مسئله معمولا باعث شدیدتر شدن افسردگی می شه. محققان فکر می کنن که این مسئله روی سیستم عصبی مرکزی فرد تاثیر میذاره و ممکنه باعث ایجاد مشکلات خواب در اون شه.

اونا فکر می کنن مانند خیلی از کارای دیگری که واسه مقابله با احساسات منفی انجام می دیم در کوتاه مدت باعث شه که حال بهتری داشته باشیم اما این احساس زودگذره و در دراز مدت آسیبای بدی به روح و روانمان وارد می کنه.

بهترین کاری که این زمان می تونین انجام بدین اینه که با دکتر خود مشورت کنین و با در نظر گرفتن شرایطتان اون بهترین راه حل موجود رو ارائه میده.

۴. حذف ورزش

اگه جز اون دسته از آدمایی هستین که همیشه باشگاه رفتن رو دوست داشتین و مرتب ورزش می کردین رها کردن تمریناتون و حذف ورزش واسه شما اخطار حساب می شه. اگه فعالیتای دیگری دارین که اونا رو انجام می دادین و یه دفعه اونو رها کردین هم شامل این قضیه می شن.

هرکسی وقتی دپرس می شه بعیده که تمرینات رو به صورت متناوب بکنه.

یکی از روان شناسا میگه ورزش تاثیر مثبت زیادی روی افسردگی داره و یکی از راه های درمانی فوق العاده هستش چون سطح سروتونین و دوپامین رو زیاد می کنه. ورزش کردن در این شرایط به خاطر این سخته که بدن قادر به انجام فعالیت فیزیکیه اما واسه مغز سخته که قدم اول رو برداره و فرد رو مجبور به انجام کنه.

روانشناسان پیشنهاد می کنن از کسی بخواین تا کمکتون کنه مثلا مربی خصوصی یا حتی کسی که دوستش دارین. توجه کنین که این فرد باید شما رو بفهمه و با غر زدن کار رو پیش جنگ و دل گرمی و مسئولیت پذیری رو به شما منتقل کنه.

۵. خوردن قند و کربوهیدرات

فردی که افسره س همیشه به دنبال خوراکیای شیرین و مواد غذایی پر کربوهیدراته. قند حال اونا رو خوب می کنه، اما این قضیه به صورت موقت اتفاق میفته. بعد از گذشت دو ساغت سطح گلوگز کم میشه و نشونه های افسردگی بیشتر از قبل خود رو نشون میدن.

مصرف کردن مواد غذایی سالم همیشه مهمه اما در شرایط افسردگی این مسئله مهم تر می شه و باید بیشتر به اون توجه کرد.

۶. افکار منفی

وقتی فردی حالت افسردگی پیدا می کنه، دچار افکار منفی می شه و از انجام کارای نوین دوری می کنن. هر لحظه به خودتون می گین هر کاری کنم احساس بهتری به من دست نمی ده پس به چه دلیل باید فلان کار رو انجام دهم.

بزرگ ترین چاهی که می تونین واسه خود بکنین همینه که نتیجه هر چیزی رو منفی پیش بینی کنین و هیچ قدمی بر ندارین و در این حالت افسردگی تون بیشتر و عمیق تر می شه.

منتظر عواقب بد نباشین. بیشتر از اینکه روی نتیجه کارا تمرکز کنین انجام دادن یا انجام ندادن اونو تحتِ کنترل بذارین. وقتی که کاری رو انجام بدین ممکنه نتیجه خوبی به دست بیارین و در حالتون هم تاثیر خوبی بزاره.

.

منبع : kalleh.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *